Är alltid ledsen
Jag tror att jag kanske har en depression. Jag är alltid ledsen, visst jag är glad ibland men aldrig helt jag har alltid en tyngd och tränger inne allt. Det var väldigt länge sen jag skrattade på riktigt och känner mig aldrig riktigt glad. Jag verkar glad utåtagerande men inombords är jag helt förskrossad hela tiden!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du är förkrossad och känner dig ledsen. Förkrossad - är ett starkt ord. Har det hänt något? Har du varit med om något? Är det något viktigt du har förlorat eller saknar?
Kanske skriver du till oss för du själv undrar varför du mår dåligt. Varför du inte längre kan känna dig riktigt glad. Du tänker att du kanske är deprimerad. Du skriver att du verkar glad utåt. Jag antar att det betyder att du inte pratar med någon och att du inte berättar för någon hur du mår. Varför det?
Kanske är det svårt att berätta att du känner dig ledsen eller det kanske inte finns någon som du vill ska veta hur du mår? Men våra råd är nästan alltid att försök hitta någon du kan prata med. Det brukar hjälpa när man mår dåligt och genom att prata med någon (som kan lyssna) brukar man bättre kunna komma på vad det är som gör att man mår dåligt. Ibland behöver man hjälp för att förstå sina egna känslor. Och oftast behöver man berätta för att få förståelse och tröst och hjälp om det är det man behöver. Kanske kan du ta kontakt med vårdcentralen och höra med dem?
Lycka till!