BUP säger att de inte kan hjälpa mig
Hej!
För att göra det hela kort.. Jag har varit skriven hos Bup i flera år. Jag har blivit diagnoserad med: depression, ptsd, självskadebeteende och anorexia. Först av allt blev jag våldtagen, det var så jag kom till Bup. Sen blev jag utskriven med sömntabletter och antidepressiva. Slutade med det efter en period dock.
Jag har fått träffat minst 15 olika personer där. Har haft jättestrulit att ens åka dit, det har bara varit strul. Jag har inte känt att jag fått hjälp osv.
Nu, efter att jag inte varit där på väldigt länge, så sa jag till mamma att jag verkligen behövde hjälp nu. Jag tänker på självmord heela tiden, tom dom stunder jag ”har de bra”. Jag döljer alla mina känslor, och det har jag inte sagt. Men iaf, har sagt att det inte är bra oså.
Sen ringde hon till Bup, och pratade om att jag ville dit för typ en bedömning osv. Har också sagt att jag har velat bli inskriven, men det finns bara i Stockholm (bor i Jämtland). Det hon fick till svar var ”Nae, vi kan inte hjälpa henne”, punkt.
Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag pratar inte med nån, och har ingen hjälp alls.
Vad ska jag göra nu?
Helvete

BUP svarar:
Hej!
Du har sagt till din mamma att du behöver hjälp och hon har ringt till BUP. Det är bra. Men ni fick ingen tid där. Jag tror det berodde på att du inte berättat allt för din mamma och att hon då förstås inte kunnat berätta för BUP om hur du egentligen mår. BUP har inte fått veta att du tänker på att ta ditt liv. De har förmodligen trott att du mår bättre än du gör och därför inte tagit emot er.
Men du behöver få tala med någon.  Man kan vara rädd för att berätta hur det egentligen är därför att man tror att det ska kännas värre då. Man kan tro att den man berättar för ska bli orolig och då  blir man mer rädd själv.
Men jag tycker att du ändå verkligen ska försöka berätta för din mamma om hur du verkligen mår. Om hon får veta det kan hon ringa BUP igen eller hjälpa dig att få kontakt med någon annan att tala med.
Vid många vårdcentraler finns något som kallas Första linjens barn och ungdomspsykiatri dit din mamma kan ringa.
Du kan också själv vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Om den du talar med där tycker att du behöver mer hjälp så kan de slussa dig vidare.
Men gå inte med dina svåra känslor ensam.
Berätta om dem!