Vill bara leva ett liv där jag mår bra
Varje dag så bråkar jag och mina föräldrar. Vi skriker på varandra.
Jag har bra vänner som jag älskar väldigt mycket och nu när det är påsklov så kan jag vara med dem ofta. Igår så var jag med dem och kom hem lite senare eftersom att bussarna kommer senare på kvällen. Jag försökte förklara för pappa men han skrek i mitt ansikte och sedan slog väldigt hårt på min rygg. Jag hann inte ens förklara för det gjorde så ont att jag bara sprang till mitt rum. Jag kan inte heller gå ut hela lovet.
Min familj mår inte bra. Mina föräldrar gillar inte mig och vi bråkar varje dag. De kan slå mig så jag får ont, men de slår inte mig extremt alltså de kan trycka mina armar eller slå mig hårt med handen.
Dem blir arga för allt jag gör. Dem ger mig ingen frihet och jag gör inte något dåligt. Jag vill bara att allt bråk ska sluta men varje gång jag ska sitta och prata med dem så tror de bara att jag vill ha uppmärksamhet och att det är mitt fel att det blir bråk och sedan så tjafsar vi.
Jag vill leva ett liv där jag mår bra. Jag har pratat med kuratorer i flera år men inget blir bra. Allt har blivit värre genom åren. Har haft självmordstankar i flera år men det känns som att jag snart kommer bryta ihop och ta mitt äckliga liv för jag orkar inte leva så otryggt i mitt egna hus längre. Jag brukar jämföra min familj med andra familjer och deras relationer med föräldrarna är så bra. Jag vet inte vad jag ska göra så jag behöver verkligen hjälp.
tack!
Jag känner mig inte trygg hemma.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du ställer viktiga frågor. Hur ska man göra om man inte mår bra i sitt eget hem med sina egna föräldrar. Om det är de egna föräldrarna som gör att man mår dåligt? De som man ska kunna gå till och få hjälp när man mår dåligt. De som ska lyssna och försöka hjälpa. Jag förstår att dina vänner blir desto viktigare och att du vill vara mycket med dem.
Dina föräldrar slår dig. Det är olagligt och förkastligt. Du skriver att det känns som du snart kommer att bryta ihop och ta ditt liv. Du skriver "ta mitt äckliga liv" -vilket får mig att tro att dina hemförhållanden får dig att tycka illa om dig själv? Du skriver att allt har blivit värre och att du haft självmordstankar i flera år.
Barn/ungdomar är nästa alltid väldigt solidariska med sina föräldrar. Det brukar vara väldigt svårt att berätta för utanförstående om missförhållanden i den egna familjen till exempel att man blir slagen som du eller att föräldrar är missbrukare eller andra missförhållanden. Men ibland måste man det för att rädda sig själv och kanske också för att ge sina föräldrar en chans att bli bra och omhändertagande föräldrar. Du beskriver föräldrar som måste bryta sin vana att använda våld och hot och finna andra vägar att vara förälder för dig.
Du kan berätta för din skolkurator (eller någon annan i skolan) hur du har det hemma. Hur du blir slagen. Då är hen skyldig att göra en orosanmälan till Socialtjänsten som är skyldiga att ta reda på hur du har det (utreda) och hjälpa dig så du får det bättre. Du skulle kunna prata mer om detta genom att ta kontakt med en kurator på Bris. Du kan också läsa mer om detta på UMO.
Lycka till!