Väntar på första samtalet
Hej BUP!
Jag är en tjej på 13 år, som har mått dåligt psykiskt väldigt länge och ska nu för första gången prata med någon om det och orkar inte vänta på tiden då jag ska göra det för vill bara göra det så fort som möjligt, så är mest orolig och rädd för att jag inte ska klara mig till det och att jag bara vill prata med den personen nu och inte om typ 1 månad. Är tacksam om ni kanske kan ge lite förslag på hur jag kan minska oron och rädslan så tiden på något vis går fortare.
Tack på förhand!
Olivia

BUP svarar:
Hej
I ditt brev står det inte om det inte om det är en tid på BUP du väntar på eller om det är någon annanstans du ska gå och prata. Bifogar lite information om hur ett första besök på BUP går till.
Du nämner oro i ditt brev. Ett råd jag brukar ge till dom som kommer på samtal är att förbereda sig innan samtalet. Så fundera på vad du vill att den personen du ska träffa ska veta om dig. Du kommer säkert få en massa frågor så du ska inte känna någon press att du ska behöva ansvara för hela innehållet i samtalet. Att berätta hur man mår idag och vad som gör en ledsen och orolig är ett bra inledande tema för ett samtal.
Om dina föräldrar ska vara med skulle det ju vara en idé att ni tillsammans sätter er ner och pratar om vad ni vill ta upp på samtalet.
Om ni kommer fram till att ni ska träffas flera gånger kommer ni lära känna varandra och det kommer förhoppningsvis kännas lättare. Om det är något som du kommer på att du glömt att berätta gör det nästa gång ni ses.
Vår erfarenhet är att det sällan hjälper med bara något samtal utan att man behöver ses flera gånger. Så tålamod är bra att ha så du inte blir besviken och tänker att allting ska lösa sig snabbt.
Att dela problemen med någon annan kan kännas avlastande. Att få veta att sina egna reaktioner inte är onormala brukar kännas bra. Om det är så att du just nu saknar hopp om att må bättre är det viktigt att få höra att du gör framsteg och att allt inte är likadant.
Du skriver ju att du mått dåligt väldigt länge så jag förstår att du är otålig. Så mitt råd till dig är att förbereda dig.
Lycka till på samtalet.