Skär mig och hör röster
Hej! Jag är 13 år och känner mig djupt nedstämd. Jag har under ett års tid mått skit. Jag har ett självskadabeteende som jag lyckades komma ur under en period men har fått tillbaks de men denna gången inte lika dant. Innan skärde jag mig. Nå trycker xxxxxx. Slår mig själv nästan hela tiden för att känna mig lugn.
Har också självmordstankar varje dag och har planerat självmord inom kort framtid. Jag har en lista på saker jag behöver förbereda och har planerat vilken tid och hur jag ska göra de. Jag vill inte leva så de känns skönt att göra de. Jag längtar tills jag ska göra de, de är de jag vill  jag vill då, försvinna från världen.
Hör även röster ibland som säger saker om vad jag ska göra. Jag hör den här rösten ungefär varannan dag. Men jag mår ibland bara sämre av att höra den. Jag satt i bilen en gång och började höra rösten. Rösten sa att jag ska hem och skära mig sedan skriva dö med blodet. Tyvärr lyckades jag inte men jag försökte, de kom inte tillräckligt mycket med blod. De får mig att må dåligt, jag misslyckades. Varje gång jag blundar ser jag en kvinna hon har vitt ansikte, svart hår och en svart stor hatt. När jag är ute kan jag ibland se henne från långt håll.
Jag har även mycket ångest och känner mig nedstämd hela tiden. Mina föreldrar har märkt att jag har självmordstankar för att jag pratar mycket om att jag vill dö och sånt men dem hjälper mig inte. Jag mår dåligt hela tiden. Jag kommer inte på nån gång jag har mått bra. Jag känner konstant en oro och ångest i mig. Min puls går upp och jag känner hur hela jag skakar. Jag vill ha hjälp men jag känner att de ör bättre att dö. De spelar liksom ingen roll. Jag vill inte leva längre. Jag hatar hela mig och mitt liv suger. Så varför ska jag finnas kvar. Jag har ingen framtid.
Vad tycker ni att jag ska göra. Jag kanske inte är värld att vara kvar?
planerar självmord och hör röster

BUP svarar:
Hej!
Jag erkänner att jag blev orolig för dig när jag läste ditt mejl. Du mår uppenbarligen extremt dåligt och du har sådana symtom som är mycket allvarliga och har också ett svårartat självskadebeteende. Du behöver professionell hjälp så snart som möjligt.
Jag är övertygad om att du är lika mycket värd att finnas kvar, att leva som alla andra ungdomar! Det är självklart att du ska leva, du är en ung tonåring som just nu lider jättemycket men ändå har livet framför sig med många roliga och ibland också tråkiga händelser, upplevelser. Det är ditt lidande som gör att du tappar tron på dig själv och på en bra framtid. för dig.
Du säger att dina föräldrar vet om dina självmordstankar men de tar dig inte på allvar och hjälper inte dig. Det är otroligt sorgligt att det är så där hemma. Men det handlar inte bara om dina självmordstankar. Vet de hur mycket du skadar dig? Har du berättat för dem att du hör röster och ser saker som inte finns? Tar de inte dessa symtom heller på allvar? Eller är det kanske så som med många ungdomar att du inte riktigt vågar berätta om allt som du skriver här för att du kanske skäms eller är rädd för att dina föräldrar bara blir arga?
Jag föreslår att du gör så här: visa ditt mejl till oss och mitt svar till dig för dina föräldrar. Jag anser att de måste känna till hela vidden av hur dåligt du mår och hur dina tankar går och hur du skadar dig. De måste känna till dina upplevelser av saker och röster som inte finns i verkligheten. Jag tror att dina föräldrar förstår då att du behöver hjälp på BUP och de söker hjälp för dig där (adresser och telefonnummer till BUP-mottagningarna finns på vår hemsida.) Ett alternativ är att ringa till vårdcentralen där det numera ska finnas mottagning för psykiska problem i alla åldrar men det kan hända att de ändå hänvisar till BUP.
Gör inget oåterkalleligt nu! Det finns hjälp att få och du ska få ett bra liv hur kämpigt vägen dit än känns idag. Ytterligare möjlighet är för dig att omgående gå till skolkurator/skolsköterskan och berätta där allt du skriver om. Kuratorn eller skolsköterskan kan också hjälpa dig med att tala med dina föräldrar.
Du ställde frågan till oss vad du ska göra. Här fick du mina råd.
Ta också och ring Mind-Självmordslinjen tel. 90101. Gör det så snart du kan. De finns på plats till 24 varje dag och är vana att prata med ungdomar som mår mycket dåligt.
Du kan också få stöd på nätet eller på telefon om du går in på bris.se eller på föreningentilia.se.
Men dessa sistnämnda förslag ger jag för dig bara i väntan på att du kommer till behandling som du utan tvivel behöver så snart som möjligt. Förhala inte det! Och du ska också veta att istället för att försöka skada dig själv på ett sätt som du inte kan ångra kan du alltid gå till BUP:s akutmottagning utan bokad besökstid.