Vad jag än gör får jag så mycket ångest
Jag vet inte vad jag ska göra, vad jag än gör får jag så mycket ångest. Jag är nedstämd och deprimerad nästan hela tiden förutom när jag är med kompisar. Jag somnar tidigt o vaknar sent men känner alltid att jag aldrig får nån sömn, jag vaknar varje natt och får ett psykbryt får även det minst en gång om dagen. Alla ämnen som varit lätt och roliga dom örn inte det längre och jag klarar inte av att sitta på en lektion utan att bryta ihop och jag lär aldrig in något längre. Jag har haft självskadebeteende men inte längre det har jag jobbat bort men jag känner ofta att jag vill inte vara kvar i livet vad ska jag göra?
Mela

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss när du inte vet vad du ska göra. Jag tycker det låter som du har det riktigt tungt. Både att du känner dig så nedstämd att det kan kännas jobbigt att leva, men också att du har svårt att sova var natt. Det i sig gör ju ofta att man känner sig allt mer ledsen och utmattad.
Allt det här tror jag att du behöver du få hjälp med -och som det också finns bra hjälp för.
Det låter också som om du mitt i allt det här svåra, så har du samtidigt en inre styrka, att du lyckats kämpa dig ur ett självskadebeteende. Det är verkligen starkt gjort, måste jag säga.
Att du nu mår så här dåligt som gör, och skriver till oss om råd....betyder det att du saknar någon vuxen som du kan vända dig till?
Du nämner inte något om din familj- eller hur det är mellan dig och dina föräldrar? Betyder det kanske att det finns andra slags problem hemma i familjen?
Jag vet inte om du redan har försökt att ta upp hur du mår hemma? Men om det känns svårt för dig att prata med dina föräldrar om det här, så finns det sätt för dig att ta hjälp på egen hand.
Många gånger kan man börja ta hjälp från sin skolkurator eller skolsköterska. De brukar kunna ge stöd genom samtal eller hjälpa en vidare till annan hjälp när man behöver det. Det kan vara genom BUP eller annan hjälp.
Ett annat sätt att söka hjälp på egen hand från 13års ålder, är genom samtalskontakt hos en kurator eller behandlare vid ungdomsmottagningen. Du kan också läsa mer om det och problem med nedstämdhet på umo.
Om du behöver få mer råd över vart du kan vända dig för hjälp eller om du känner att de här förslagen inte passar för dig, så kan du ringa BRIS. Där kan man prata med en kurator och vara anonym om man vill.
Vänta inte med att ta en kontakt!
Var rädd om dig.