Min oro begränsar mig
Jag har grov socialfobi och vågar knappt sätta foten utanför huset eller på ställen jag inte känner mig trygg på. Jag kan åka till stallet då jag känner mig lite trygg där även om jag har ångest när jag är där. Utöver det gör jag inget. Jag ska egentligen gå första året på gymnasiet i en linje jag verkligen vill gå på men min socialfobi hindrar mig. Jag har sedan några månader nu tappat orken att försöka förbättra min situation och jag har gett upp hoppet om att jag ens kommer ta studenten och få ett liv efter det att jag fyllt 20. Jag tänker varje dag på att ta mitt liv och på varför jag ska vara kvar på denna jord och fortsätta vara i vägen för min familj och alla andra. Jag anser mig själv vara en börda för alla som känner mig och att jag bara är i vägen och tar plats. Jag har inte kunnat berätta det här för någon för jag vet inte hur eller till vem. Jag är rädd för mig själv å för vad jag kommer att göra men är samtidigt redo att dö... just nu så överlever jag genom mitt självskadebeteende som jag haft i snart 3 år. Jag känner inte längre något hopp för mig själv och den framtidsbild jag en gång hade har försvunnit.. jag vet inte vad jag ska göra...
Hopplös

BUP svarar:
Hej
Fantastiskt bra att du klarar av att åka till stallet och ta hand om hästarna där. De gillar säkert din omvårdnad.
Om du känner att det är svårt i stort sett alla sociala situationer förstår jag att du har det tufft och känner att det är tråkigt att mest vara hemma. Livet som du vill delta i pågår där ute men du är inte med för att oron har tagit över. När den begränsar dig så här mycket är det viktigt att du söker hjälp. Mitt råd till dig är att tillsammans med dina föräldrar kontakta BUP.
Jag vill att du ska veta att det finns bra hjälp att få för att arbeta med den oro du känner. Det arbete du behöver göra med stöd och vägledning är att gå emot den oro du känner. Utmana dina tankar och känslor. Hitta kortsiktiga mål att arbeta med. Det man brukar börja med är att kartlägga vilka situationer som är svåra för dig. Vilka som är möjliga att göra med visst obehag. Man börjar inte med det svåraste utan i ditt fall kanske det är att gå och handla eller att gå till mataffären utan och köpa något. Vara på tomten utanför ditt hus. Gå en promenad.
Din oro över att inte kunna ta studenten och få ett bra liv efter du fyllt 20 år. Vänd den oron till att istället ha detta som en långsiktigt mål. Knyt näven i byxfickan och säg följande mening till dig själv 100 gånger. Jag är inte hopplös och ska minsann fixa det här. Blunda och föreställ dig att du står där på skolgården tillsammans med din klass. En bra målbild att bära med sig.
Du skriver att du inte kunnat berätta för någon om dina problem. Du har börjat berätta för oss på BUP.se genom att skriva ett brev hit. En bra start. Du kanske har lättare att skriva ner dina tankar än att prata om dom.
Du känner dig som en börda för din familj och att du bara är i vägen och tar plats. För att du ska orka jobba med din oro och så sakteliga börja utmana och övervinna dina rädslor så behöver du mycket stöd av din familj. Du behöver ta plats och börja berätta om dina hopplöshetskänslor, din oro över att framtiden. Visa ditt brev du skrev till oss för dina föräldrar.
Om du tycker att det är ett stort steg att prata med dina föräldrar behöver du pepp för att våga ta steget och berätta. Vill rekommendera två verksamheter dit du kan chatta. En heter Tjejzonen och den andra är shedo. Tjejzonen vänder sig till tjejer i din ålder och jag tror att du kommer gilla det som erbjuds. Du skriver även om ett självskadebeteende som också är allvarligt som du skulle behöva få hjälp med.  Då finns det bra information att få via shedos hemsida.
Din dröm kan gå i uppfyllelse.