Tänker mycket på döden
Hej. Jag har ett problem, eller flera. Jag har länge mått dåligt. Jag kommer inte ihåg när jag mådde bra i mer en 3 dagar ens. Jag har tidigare gått hos en skolkurator, jag berättade till henne om alla mina problem med ångest och självskadabeteende. Hon ringde mina föreldrar och sa att de var bra om jag kunde få mer professionell hjälp hos er men jag tackade nej för att jag inte vågade. Jag slutade också att gå till henne. I skolan kan jag ibland få höra dumma kommentarer från vissa, jag vill inte ta åt mig men de är som att jag hör nått i mitt huvud säga ex. Kolla dig i spegeln din jävel, då kollar jag mig i spegeln, och får höra att jag är tjock och sånna saker. De är nån som säger till mig vad jag ska tycka och göra i mitt huvud, de är nån röst liksom. Jag hör bara rösterna när de är tyst. Jag har också mycket ångest, varje dag. Jag bara gråter särskilt på morgonarna och på kvällarna innan jag ska sova. Detta har helt på i ungefär 8 månader nu och blir bara värre. Jag mår så dåligt att jag vill inte leva mer. Jag känner att de är meningslöst. Jag undrar helt ärligt varför jag ens lever. Jag gör ingen nytta, jag gör bara satt min familj mår dåligt. Jag har tänkt mycket på döden, de är mycket tankar och varje gång jag misslyckas med nått eller att jag får ångest kommer tankarna upp. Jag har så svårt att somna på kvällarna oxå, de är som när jag var rädd för spöken, de är precis samma känsla. Jag känner mig så otrygg då att nån svart dam ska komma och stirra på mig. Är så rädd. Ingen förstår mig. För bara ett tag sedan gick jag till skolkuratorn men de verkar inte som att hon förstår mig. Eller jag har lite svårt att förklara för henne. Hon frågar massa frågor om mina vänner. Vad jag har för egenskaper och sånt. Jag vill berätta för henne men de känns lite jobbigt om hon inte kommer att kunna hjälpa mig.
Svara mig snälla jag orkar snart inte. Vill bara försvinna
Anonym

BUP svarar:
Hej
Du skriver att din skolkurator du samtalat med om din ångest och självskadebeteende ville att du skulle få mer professionell hjälp på BUP. Jag tycker att det var klokt av henne att tänka så. Du vågade inte gå dit. Nu hoppas jag att mitt svar till dig gör dig motiverad att prata med dina föräldrar och att ni tillsammans tar en ny kontakt med BUP.
Du skriver att du sällan är glad och att det bara blivit värre och värre de senaste åtta månaderna. Att du gråter på morgonen och på kvällen. Tänker mycket på döden och känner att livet är meningslöst. Du hör röster som kanske skrämmer dig. Du är 12 år och så här ska inte du och ingen annan 12 åring behöva ha det. Det är viktigt att du inte går och bär på allt detta helt ensam. Du har prövat och prata med din skolkurator vilket var ett bra första steg men nu behövs det mer hjälp.
Dina erfarenheter av samtal tycker jag att det är bra att du tar med dig till nästa person du ska träffa. Du fick en mängd frågor om dina vänner och vad du är bra på. Du upplevde att hon inte förstod dig eller att ni inte förstod varandra. Nästa gång våga fråga om det är något du inte förstår. Fråga varför hon eller han ställer dessa frågor till dig. Be om en förklaring. Vissa frågor runt hur det är med kamrater och vad du gillar att göra på fritiden är ju inte lika laddade som att prata om dina tankar på döden, din gråt eller vad som ger dig ångest. Det som är viktigast är förstås att tillsammans förstå och prata om vad det som gör att du mår dåligt men också vad du blir glad av och vilka framtids drömmar du har.
Det brukar ju inte vara en orsak utan flera saker som påverkar sitt psykiska mående. Det är viktigt att också ta reda på vilket stöd du behöver av dina föräldrar och andra vuxna i ditt liv för att orka leva vidare. När man är 12 år är man inte rustad att stå och hantera alla problem helt själv. En föräldrauppgift ska vara att både dela sorg och glädje med sitt barn. Att finnas där. Ge en kram eller två.
Att du känner att du är en belastning och gör att din familj mår dåligt är naturligtvis inte bra. Att de påverkas av hur du mår betyder för mig en sak. Att du är betydelsefull och viktig. Om någon i en familj inte mår bra påverkas hela familjen. Om du tänker så här att om du börjar må bättre kommer det också sprida positiva känslor till hela din familj. En bra belöning utöver förbättrat psykiskt mående.
Ta steget och sök hjälp.
Lycka till.