Ingen märkte att jag inte var i skolan en hel termin
hej, undrar verkligen en gång för alla hur man verkligen berättar för sin förälder eller vem som helst att man är deprimerad för jag har försökt i 3 och ett halvt år och ja va ska man säga ja va på borta en hel termin från skolan och ingen ens verkligen fråga mig hur ja mådde? är de verkligen så svårt och fatta att jag mår skit.
jag förstår inte, ja va hemma från skolan EN HEL TERMIN, gick bara första skoldagen å de va ba att man skulle se runt vilket nästan inte räknas
inte nån annan dag gick jag, och ja förstår verkligen inte, är de inte nån klocka som ringer i deras hövve? jo hej hallå du fattar obviously inget men hejsan jag är deprimerad har varit sen vårtermine i 4an och går i 7an nu, ja vne ens varför ja skriver klockan är halv 4 på natten och ja känner för å ta typ alla ipren å alvedon å va ja ens kan hitta å ba svälja de å sen ångra mig som satan
iaf ehm hej igen hatar mitt liv å ingen förstår de här är cringe hejdå
mnklmåpjvbp

BUP svarar:
Hej!
Jag håller med dig, det går inte att förstå att ingen, varken hemma eller i skolan märker att du är borta från skolan en hel termin. Att igen frågar, i ingen undrar - nej, det är verkligen svårt att förstå hur det kan komma sig.
För det första vill jag säga att du som grundskoleelev har skolplikt. Det är skolans skyldighet att kontrollera varför du är borta och ta kontakt med dina vårdnadshavare eller i vissa fall kontakta socialtjänsten. Det får inte passera en hel termin utan att skolan gör någonting ifall en elev är borta utan förklaring, för i så fall bryter skolan mot skollagen och ska anmälas till kommunen. Jag återkommer till denna fråga.
Men nu ska vi tala om du har det hemma. Du säger att du har varit deprimerad sedan länge men du vet inte hur du ska säga det till dina föräldrar. Jag vet inte om du bor tillsammans med båda dina föräldrar eller bara med en av dem, men undrar, har dina föräldrar eller en förälder aldrig lagt märke till att du bara sitter hemma? Hur gör du det, vad händer i din familj? Även om mina frågor låter nu riktigt hårda måste jag ställa dem: Bryr sig dina föräldrar inte alls om dig? Frågar de aldrig hur det går i skolan? Frågar de någonting alls? Eller lever ni som fria satelliter under samma tak men utan kontakt med varandra? Eller är det möjligen så att du är bra på att aktivt dölja hur du har det, hur du mår och vad du gör under dagarna i ett?
Nå, oavsett hur du skulle svara på dess frågor är det solklart att du behöver hjälp. Inte bara för att du är nedstämd eller till och med deprimerad utan även med din relation till dina föräldrar, dina hemförhållanden och inte minst att du ska tillbaka till skolan snarast om du inte har gjort det än.
Men nej, du ska inte ta Ipren eller andra mediciner. Du ska nu direkt gå till skolkurator eller skolsköterskan och säga så som du skriver i ditt mejl. Det är uppenbart att du känner dig övergiven vilket i sig kan leda till depression. Du behöver inte hitta stora ord eller förklara mycket, bara säga som det är. Kuratorn måste hjälpa dig med att tala med dina föräldrar och se till att ni får ordning på din tillvaro hemma och på din skolnärvaro. Kanske behöver ni hjälp som familj från socialtjänstens familjerådgivning för att reda ut vad som kan och skall göras för dig.
En annan möjlighet är att du omgående vänder dig till ungdomsmottagningen. Där kan du tillsammans med en behandlare reda ut vad det handlar om hemma, vad man kan man göra mot din nedstämdhet och få tips hur du kan ta det hela med dina föräldrar/föräldrar. Det är svårare för mig att ge dig mer konkreta råd om detta eftersom jag vet för lite om hur du har det hemma.
Ytterligare råd och vägledning kan du få via chattkontakt på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Du, det är inte pinsamt eller skamligt att må dåligt utan det är svårt, det är smärtsamt, det kräver vuxenvärldens uppmärksamhet på ungdomen. Det är det du nu i första hand behöver. Ta dig modet att väcka uppmärksamheten (om den beklagligt nog har somnat) genom att följa mina råd.
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se