Undrar om jag har ADHD och tourettes
Hej! Jag är en tjej på 16 år och jag har stora problem i skolan och hemma och jag vet inte vad jag ska göra. Mina problem är lite blandade och av vad jag har läst kan det kanske vara adhd och tourettes syndrom.
För det första så har jag extremt svårt att koncentrera mig och har väldigt svårt att börja jobba med nånting i skolan, jag har även svårt med att läsa, jag kan liksom inte läsa en rad i taget utan kollar på hela texten ungefär och måste ofta läsa om en text flera gånger. Jag har också svårt med att lyssna på någon när dom pratar ibland, speciellt när det är massa andra ljud runt omkring mig.
För det andra så blir jag arg väldigt lätt, till exempel om vi ska göra nånting som jag inte vill eller inte är så intresserad av så kan jag bli väldigt arg. Och på småsaker, till exempel om min lillasyster leker med sina leksaker och pratar och gör massa ljud så blir jag väldigt arg på henne.
För det tredje så får jag typ ryck ibland, ibland är det i nacken och då kollar jag snabbt åt sidan utan någon anledning eller så kan det vara i armen eller handen som rör på sig av sig själv, även när jag inte vill det. Ibland kan jag även få ticks i rösten, det är inte så att jag säger ord eller så, utan det är som jag gör ett ljud i halsen, varje gång jag gör det blir jag typ förvånad och förstår inte varför jag gjorde så.
Så jag undrar om detta kan vara adhd och tourette? och vad ska jag göra, jag sa det till min mamma att jag trodde att jag kanske har adhd men hon sa bara att hon vet att jag inte har det eftersom hon känner mig och att jag inte vill ha adhd.
V

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med dina frågor. Det är jättevanligt att man läser på om olika problem och diagnoser. Många gånger kan man ofta också känna igen sig i olika symtom eller beskrivningar. Många symtom kan också likna andra slags symtom som kan finnas med vid helt olika sorters diagnoser.
Därför kan vi tyvärr inte här igenom svara på om det du berättar om kan handla om ADHD eller tourettes. Låt mig få återkomma mer till det här nedan och berätta hur du kan gå till väga för att få hjälp med att förstå mer om det här.
Oftast när man börjar fundera på om man har en diagnos eller ej, så har man kämpat med olika problem som känns svåra att lösa. Det låter ju så även för dig -då du berättar att du kämpar med ditt skolarbete på olika vis och att det känns svårt att koncentrera dig?
Är det något som du har fått någon slags hjälp för genom skolan? Det har du nämligen rätt att få hjälp med.
Skolhälsan eller specialpedagoger brukar hjälpa elever som upplever olika problem med koncentrationen. De brukar först börja gå igenom mer om problemen och sedan föreslå att man får antingen hjälp med det direkt i skolan eller att man kan få göra någon vidare kartläggning eller utredning.
Om du inte har fått den hjälpen ännu så skulle jag vilja föreslå dig att du börjar med att kontakta skolan. Du kan börja prata med din mentor eller skolsköterska alternativt skolkurator. Berätta då om de här problemen du upplever så kommer de berätta hur skolan eller Skolhälsan kan hjälpa dig vidare.
Skolan brukar då också hjälpa till att prata med föräldrarna om man behöver få fortsatt hjälp för sina svårigheter. På det viset kanske du kan få hjälp att resonera mer med din mamma om dina svårigheter -och vad som kan vara dig till hjälp kring det.
Många barn och unga kan ha perioder där man känner av vissa tic eller ofrivilliga ljud eller rörelser. Många gånger så kan dessa besvär komma när man känner sig trött och stressad på olika vis.
Ofta minskar de här problemen med tiden. Men om du upplever att du besväras mycket av det här så kan ni kontakta vårdcentralen och få hjälp med bedömning av läkare eller psykolog.
Hoppas du fick svar på hur du kan gå vidare med dina funderingar.