Alltid varit orolig och nu har det blivit värre
Hej! Jag funderar på om jag behöver hjälp. Jag har alltid varit väldigt nervös och orolig men detta året så har det blivit värre. Jag vågar knappt prata med folk jag inte känner bra och behöver gå från lektioner emmelanåt för att lugna ner mig. Jag är fortfarande glad och har kul med mina vänner men det känns som något trycker i bröstet och gör det svårt och andas. I början av året hade jag en panikattack som inte tog slut och då så skörden jag mig, vilket jag fortsätte göra tills mars ungefär. Igår skärde jag mig dock igen. Ibland tänker jag på att ta mitt liv och det skrämmer mig för jag vill inte dö men kan inte sluta tänka på det. Det känns som det är något fel på mig men vet inte vad? Jag har funderat på att gå till BUP men tycker inte jag har tillräckligt svåra problem.
Avokazoo

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med dina funderingar.
Många med dig känner att det kan vara lätt att bli nervös och orolig för många saker. Man vet inte alltid varför det är så. Ibland har man kanske varit med om saker som gjort att man kan ha känt mycket otrygghet i sin tillvaro, kanske olika problem hemma eller på andra sätt.
Ibland finns det andra i familjen som upplever liknande känsla av lättväckt stress och oro. Då kan man ibland se att man kanske har lite liknande sätt att reagera på i familjer. Men det kan lika gärna vara så att man inte så lätt hittar en tydlig förklaring. Och det är vanligt att det kan se ut så. Hur tycker du att det har varit för dig?
Men- jag tänker att det kan vara en sak att lätt känna sig orolig och ängslig, och en annan sak när man känner att problem med ångest börjar kännas jobbigt att stå ut med. Så som det verkar ha blivit mer för dig senaste året?
När man känner att ångest kan börja hindra en på olika vis i tillvaron eller att man kanske börjar självskada, då är det tecken på att man kan behöva överväga ta hjälp. Så jag tycker du har tänkt klokt som funderar på det.
Det finns också bra hjälp att få för olika problem med ångest. Många känner att det gör stor skillnad. Man kan få hjälp att lära sig nya sätt att både förstå sina reaktioner och samtidigt sätt att hantera det jobbiga på så problemen minskar.
Det kan vara svårt att säga exakt när man bör kontakta BUP eller om annan hjälp kan vara mer lämplig. Ofta får man också råd och hjälp med att reda ut det när man börjar söka hjälp. Så jag tycker inte du behöver tveka på det utan det kan du också få hjälp med.
Det finns som sagt olika vägar att ta hjälp. Ett sätt kan vara att söka en samtalskontakt hos behandlare via ungdomsmottagningen.
En annan väg kan vara att först kontakta sin Elevhälsa, sin skolkurator eller skolsköterska. De brukar kunna hjälpa till med några samtal, men brukar också kunna vägleda en vidare till mer behandling och hjälp när man behöver det.
Elevhälsan kan hjälpa till så man kan få fortsatt kontakt antingen via BUP eller kontakt hos psykolog för barn och ungdomar genom vissa vårdcentraler. Dit kan man även söka tillsammans med sina föräldrar.
Jag tycker du ska följa dina funderingar på att ta en kontakt.
Hoppas att något av de här förslagen att ta hjälp kan fungera för dig!
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se