Kan inte vara glad längre
Vill ta mitt liv, tänker varje dag på hur o när
Mycket hänt i livet
pappa som suttit i fängelse och som blivit vräkt och har inget eget boende, jag bor hos mamma och där är det bra men allt som hänt runt omkring gör att jag inte längre kan vara glad eller nåt, börjar gråta av ingen anledning och skär mej ganska mycket
Har gått på BUH men inte hjälpt nåt vidare
Jag orkar inte mer, helt ärligt orkar jag ej mer..
F.T

BUP svarar:
Hej F.T!
Du går inte in i detaljer vad det är som hänt runtomkring dig förutom att din pappa har suttit i fängelse och är nu vräkt. Jag tycker att detta i sig är tillräckligt för att man blir ledsen, håglös, får mörka tankar. Detta i sig gör det nödvändigt att du får mer stöd för att orka med och kunna hantera den oro och nedstämdhet som dessa omständigheter helt förståeligt medför.
Men du antyder att det finns kanske även andra saker i ditt liv som bidrar till att du skadar dig som en sorts självmedicinering och ångestlindring. Vi vet och du vet det säkert själv att självskadebeteende inte hjälper och snarare stjälper i det långa loppet även om det kan ge en tillfällig lindring.
Men nu är det viktigaste att du får verklig hjälp så att du får tillbaka din livslust och hittar bättre strategier att hantera din själsliga smärta än att orsaka kroppslig smärta åt dig själv.
Du säger att du har det bra hos mamma där du bor. Det är naturligtvis en viktig ljusglimt. Men hur mycket kan du prata med mamma om det som trycker dig? Det är viktigt att hon vet hur mörkt du tänker och kan stötta och trösta dig. Jag misstänker att hon i någon mån vet om dina problem; om du har gått på BUP måste hon ha varit med i någon uträckning. Mitt råd är att om det är möjligt fortsätt att tala med henne om det som känns svårt.
Du säger att din kontakt på BUP inte hjälpt dig något vidare. Det kan hända, det är inte alltid så att en behandlare och en patient hittar varandra i samtalen. Om du inte kände dig väl förstådd och som jag ser är det uppenbart att du inte har fått den hjälp du behöver kan man be att byta terapeut. Det händer faktiskt inte sällan att det som inte fungerar hos en behandlare fungerar bra hos en annan. (Jag bifogar här nedan lite mer information om detta.) Sedan är det enormt viktigt att du talar öppet med din behandlare, att hen vet vad det riktigt svåra är för att kunna hjälpa dig.
Det betyder i klartext att du ska gå tillbaka (med mammas stöd) till BUP och säga som det är, att du fortfarande skadar dig, har självmordstankar, känner att du inte orkar själv med dina problem.
Du ska få den hjälp som du behöver för att orka. Det är säkert en mycket svår period i ditt liv. Tro mig, en dag kommer du att titta tillbaka på denna svåra tid i ditt liv med stolthet att du ha kämpat och orkat och det var mycket  jobbigt men du kom över det.
Jag tycker som sagt, det bästa är fortsätta att få behandling på samma mottagning som du gått på men kanske hos någon annan. Och under alla omständigheter är det avgörande att du berättar allt, att du inte skäms, att du har förtroende för den person du möter.
Om du ändå tycker att det är för jobbigt att gå tillbaka till BUP kan du ta kontakt med ungdomsmottagningen. På nätet kan du få stöd via anonym chattkontakt till exempel på tjejzonen.se eller på bris.se. Dit kan du också ringa om dina mörka tankar kommer över dig på telefonnummer 116 111.
Det finns tyvärr många ungdomar som behöver stöd i svåra livssituationer. Du är en av dem. Men det finns hjälp att få på ett eller annat sätt. Hoppas du väljer att följa något av mina råd.
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se