Ser och hör saker på natten
Hej
Jag har ett problem där min hjärna spelar spratt på mig mest när jag ligger i min säng. Det som händer är att jag börjar inbilla mig olika cenarion där olika saker sker som att nästa gång jag blundar kommer ett vitfärgat ansikte sitta och stirra på mig från nattduksbordet. Ibland har det tillockmed gått så långt att jag ligger blixtstilla i sängen och är helt svättig för jag har inbilat mig att jag hörde eller såg något. Jag börjar bli äldre nu men det blir inte lättare. Jag har aldrig tagit droger, rökt eller drukit alkohol. Vet inte om det är något riktigt problem men börjar bli jobbigt.
???

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att det kan kännas väldigt obehagligt och läskigt när du tycker att du ser och hör saker. På din berättelse låter det som att det mest sker på kvällar och nätter när du ligger i din säng för att slappna av inför att du skall sova.
Ibland kan det nog vara så att när man ligger mitt emellan vakenhet och sömn så kan tankar och drömmar kanske flyta ihop. Då kanske det kan kännas skrämmande ibland.
Det framgår inte av ditt brev om detta är något som du erfarit under en längre tid eller om det känns som ett nytt fenomen. I och med att du känner dig orolig inför det du hör och tycker dig se så tycker jag att det låter som en bra sak för dig att prata med någon om detta.
Det kanske finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för. Det kan vara en skolkurator eller om det finns en skolpsykolog. Du skulle och kunna pröva med att kontakta ungdomsmottagningen. Där finns det människor som är vana vid att träffa unga människor med tankar och oro som liknar dina tankar och din oro. Du kan försöka att tänka på att det sämsta som kan hända är att du lär dig något om dig själv. Och det är ju inte så dåligt.
Lycka till!