Vill må bra, men det går inte
hej,
vet inte riktigt hur jag ska förklara
men mår riktigt dåligt, och riktigt trött, och nedstämd, grejer som vänner o andra saker som brukat fått mej glad är bara borta, allt känns skit, och jag blivit mycket argare, mycket hänt i mitt liv runt omkring som att min bonus mamma tog sitt liv och relation med pappa osv är lite upp och ner, jag har gått på BUH men helt ärligt att gå o bara prata med nån så har inte hjälpt ett skit, jag vill veta vad det som är fel på mej, vill bara försvinna härifrån, mitt självskadebeteende slutar inte heller, kan inte sluta, sen dricker jag alkohol då o då för att kunna vara glad,
vad ska jag göra?..
jag vill må bra men det går ej, försökt så länge...

BUP svarar:
Hej!
Det har hänt mycket i ditt liv. Din bonusmamma har tagit sitt liv. När någon tar sitt liv blir alla omkring starkt påverkade. Förutom att personen plötsligt och oväntat är borta så kan självmordet för många kännas som en anklagelse. Som att man borde gjort något som kunnat förhindra det som hänt. Eller kanske låtit bli att göra något som man tänker kunnat orsaka det som hänt. Det är vanligt att känna så. Men för att det känns så är det inte så.
Som du beskriver det har du nu inte lätt att få stöd av din pappa. Förstås är han också påverkad och upptagen av sina egna känslor. Kanske har er relation varit som du säger litet upp och ner redan tidigare.
Det verkar som du försöker döva dina känslor med att skära dig och dricka alkohol. Kanske kan det också vara ett sätt för dig att försöka straffa dig själv.
Du undrar vad det är för fel på dig. Det är inget fel på dig. Det du känner och det du gör är reaktioner på en svår situation.
Det som brukar kunna hjälpa är, trots att du säger motsatsen, att dela sina känslor och tankar med någon. Det är inte alltid lätt att våga vara ärlig och att våga tro att man kan bli förstådd. Man behöver kunna känna sig någorlunda trygg med den man talar med. Ibland kan det kännas för svårt med någon och lättare om man prövar med någon annan.
Fast du känner att det inte hjälpt dig att tala med den du träffat på  BUP så ska du inte ge upp. Du kan säga till den du träffar där att det känns som att det inte hjälper dig. Det är också så att svåra känslor och tankar inte försvinner genast när man börjar tala om dem. Det tar litet tid. Och det kan kännas till en början kännas värre innan det blir bättre.
Men du ska inte gå ensam med dina tankar och känslor utan dela dem med någon.
Försök att våga fastän du kan vara rädd!