Min bror slår sönder möbler och saker hemma
Hej
Jag är en tjej och har en bror som är ca 4 år yngre  gammal, han har adhd men antagligen något annat också.
Min bråkar varje dag och det kan vara i flera timmar. Han skriker och kallar både mina yngre syskon (6 år och yngre) massa fula ord, han slår sönder möbler och saker hemma.
Han går även och slår syskonen och har även och bitit och tagit strypgrepp på både dem och mig flera gånger. Ena gången så blev ena syskonet blå om läpparna.
När han slåss med mig skrattar han efteråt och blir stolt över att han "spöat upp mig" som han säger.
Han har rivit mig så jag fått fula märken och ärr efteråt. Han har även bitit, tagit strypgrepp och rivit av massa hår från mig.
Jag har bilder från efter slagsmålen.
Våran mamma försöker sätta gränser men även jag kan se att hon inte har någon energi kvar efter alla dessa år.
Hans pappa gör inget alls. Han klagar bara på när mamma skriker på brorsan eller klagar när hon tar bort spel, mobil mm som straff för hans beteende.
Men han belönar även hans beteende då han låter han få tillbaka sakerna och spela mm innan förbudet är över trots att han beter sig som han gör.
När de går till bup ljuger han om brorsan beteende och säger att allt är bra hemma vilket det är långt ifrån att vara.
När brorsan slår mig säger han att jag får skylla mig själv mer eller mindre. (Vi har inte samma pappa)
Nu för tiden går han även och hotar att han ska döda alla hemma, när jag säger åt honom att sluta slå yngre syskonen hotar han med att anmäla mig till polisen då jag är myndig. Han hotar även att anmäla mig till polisen när han slår mig då jag är myndig och han Han menar att han kan "spöa" upp mig utan konsekvenser då jag är myndig men inte han.
Är det inte brorsan som skriker är det föräldrarna som skriker på varandra.
Jag är trött på att leva såhär med konstant skrik hemma av antingen brorsan eller föräldrarna och orolig för mina yngre syskon som måste växa upp såhär.
Hade flyttat hemifrån direkt om jag haft fast jobb, men har nu inte det.  Finns det något jag kan göra?
Vet att soc finns men har själv varit inblandad med dem och det tog flera år innan de lyssnade på vad jag hade att säga så jag fick hjälp så kan inte säga att jag har något förtroende för dem egentligen..
Orolig syster

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du är orolig. Det är ett allvarligt problem om en bror slår sina syskon och hotar att döda alla hemma. Jag förstår att du är orolig för dina syskon. Jag blir också orolig för din bror. Hur kommer det att gå för honom när han blir större och starkare. Kommer han att allvarligt skada någon i familjen? Hur kommer det att gå för honom om han uppträder på liknade sätt utanför familjen? Kanske kan du prata med din mamma (och styvpappa?) om hur viktigt det är att de berättar hur det verkligen är hemma så att pojken och ni alla kan få hjälp att få det bättre tillsammans. Det blir väldigt destruktivt för er alla om dina föräldrar inte kan samarbeta hur de ska göra för att få stopp på allt våld och alla hot om våld hemma.
Om dina föräldrar inte kan berätta hur det är och få bra hjälp då kanske du måste överväga ta kontakt med Socialtjänsten. Att göra en orosanmälan på sin egen familj brukar inte vara någon enkel sak. Du har dessutom inga bra erfarenheter vilket också kan göra dig tveksam. Men det kan också vara en fördel att ha egna erfarenheter.
Men jag tycker att du ska prata mer om hur du ska göra. Du skulle kanske kunna ringa Bris och prata med en kurator eller du har också möjlighet att ringa Socialtjänsten anonymt och rådfråga dem. Eller du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning och höra om du kan få hjälp för egen del utifrån besvärliga hemförhållanden.
Lycka till!