Gillar inte att prata i små eller stora grupper
Jag dansar på fritiden och har ibland mellanrum mellan träningarna och då brukar jag och mina ”vänner” vila i soffan och en av dom har ja en bra relation till och hon stöttar och så men de andra (är olika men alla beter sig likadant) pratar inte med mig utan bara pratar med varandra och typ ligger på varandra och jag har socialfobi så ja är inte en sån som gillar att prata i varken små eller stora grupper vilket gör att jag bara känner mig ignorerad och utfryst och jag vet verkligen inte vad ja ska göra för att inte känna så
linnea

BUP svarar:
Hej!
Att känna sig ignorerad och utfryst är svårt. Det gör att man lätt drar sig tillbaka och att man blir mer försiktig och självkritisk i samspelet med andra. Är man mycket tyst  så vänder sig heller inte andra till en utan istället till dem som pratar och aktivt söker kontakt. Och då känner man sig ännu mer utfryst…
Om du själv skulle vara mer aktiv i kontakten med andra skulle du kanske alltså kunna både bli och känna dig mer sedd och bemött av andra.
Men det är ju inte så enkelt att det bara är att bli mer aktiv i kontakten. Det är lätt att säga, men svårare att göra. Vad är det som blir svårt för dig i samspelet med andra tror du? Du säger att du har social fobi. Har du fått en sådan diagnos eller är det din egen beskrivning? Kan det vara något annat? Blir du för självkritisk? Har det blivit en vana som är svår att bryta både för dig och i vad andra förväntar sig av dig?
Om man fått diagnosen Social fobi så brukar man också erbjudas hjälp med svårigheterna. Om detta är din egen beskrivning tycker jag ändå att du ska vända dig till någon att tala med. Börja med skolkurator eller skolpsykolog. Beroende på hur stora dina svårigheter är kan du tillsammans med dina föräldrar också vända dig till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller till BUP.