Kan inte sluta äta
Hej!
Jag har under en period fallit under ett ätstörningsmönster. När jag gick i sjuan hände samma sak men idag när jag går i gymnasiet är det betydligt värre! Det började när nya året började, jag började träna mer för att jag ville bli starkare, för att de kanske skulle minska min ångest men också för att jag inte var nöjd med mig själv. Detta ledde till att jag var mer uppmärksam på vad jag åt, började räkna kalorier. Men den senaste månaden har det spårat ut totalt! Har dragit ner kalorierna så lågt att det inte är mänskligt, använt mig av olika metoder för att bli av med maten, jag kunde inte äta helt enkelt. Detta ledde till att jag på en vecka tappade onormalt mycket vikt. Jag hade i helgen ett mental breakdown, för jag hatar att jag gör såhär, använder träning för att få äta, känner mig svag och fryser hela tiden. Bestämde mig då för att försöka ta tag i det själv eftersom jag inte fick ett så bra stöd hemma, mamma har märkt att jag har gått ner i vikt och frågat om jag har anorexia, varav jag sa nej, där hon säger ” vad bra jag har inte den energin att gå igenom det igen” (varit i sjuan hos socionom pga ångest). Det går helt okej med maten, kan fortfarande inte sluta väga mig, räkna kalorier eller träna extra mycket och om jag inte tränar känner jag mig skyldig när jag äter. Men idag hade jag ett problem, jag kallar det för de amerikanska ordet ”binge”, jag kunde inte sluta äta. För en annan ser det kanske lite ut men för mig, att gå från inget till detta, åt ett halvt mariekex paket, fyra brödskivor, ett halvt paket riskakor, en massa tacochips samt middag och allt detta under 3 timmar, jag kunde inte sluta äta. Jag åt en stor frukost, helt okej lunch och nu det här på kvällen. Jag vill bara veta vad det beror på, min gissning är att eftersom jag har dragit ner på maten så vill kroppen äta så mycket igen. Men också hur jag kan stoppa detta? För att jag äter, även fast jag är mätt, men mår så illa och sväller samt känner mig obekvämt full. Kommer jag någonsin kunna gå tillbaka till ett ”normalt” ätande och ska jag söka hjälp ändå?
TusTus

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om vad det kan bero på att du har bekymmer med maten. Det är ju inte så lätt för mig att svara på då jag ju inte känner dig. Du undrar också om du skall söka hjälp. Det tycker jag låter som en jättebra ide´. Av dina beskrivningar på hur du känner dig så låter det som viktigt och angeläget att du får träffa någon som kan vara till hjälp för dig.
Du undrar om du någonsin kan komma tillbaka till ett vanligare sätt att äta. Det finns stora möjligheter för dig att må bättre och att inte vara så upptagen av vad du äter. Men då behöver du få hjälp med det. Du skulle kunna börja med att prata med din skolsköterska. De brukar kunna hjälpa till med vart man skall vända sig med matproblem.
Du kan också söka på vårdguiden var det finns hjälp att få med matproblem där du bor. Bor du i Stockholm kan du kontakta SCÄ (Stockholms centrum för ätstörningar). Där kan man göra en egenanmälan. Det behövs ingen remiss för att komma dit. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vara vid att möta unga med bekymmer som liknar dina.
Försök att tänka på ditt brev till oss som ett första steg mot att kunna må lite bättre. Nu skall du försöka ta nästa steg.
Lycka till!