Har antagligen diagnoser men ingen fattar
jag vet inte vad jag ska göra! jag har pratat med min kurator att jag antagligen har diagnoser.. men hon fattade inte mig... jag KAN typ inte prata med mina föräldrar om det för att jag får ångest attacker av att vara i samma rum som dom (vet inte varför).. har typ allt som stämmer in på ADHD o autism... fast när jag sa det till min kurator på skolan så sa hon "om lärarna inte har märkt det så KAN du inte ha det" medans hon skrattade.. fast lärarna märker inget för att jag låssas jobba på lektioner o jag sitter uppe hela nätter för att ta igen det jag har missat i skolan. jag ligger först i typ alla ämnen för att jag bara klottrar ner sidorna i arbetsböckerna som vi har. o jag kan liksom inte heller prata med lärarna för att jag är rädd att dom ska skratta också. jag har extrema självmordstankar o självskadebeteende. fast om min mamma ser att jag skadar mig själv bryr hon sig liksom inte.. hon tänker att det går över tror jag... hur fan ska jag göra så att folk fattar att jag inte mår bra o möjligtvis har diagnoser.. :((
frida!

BUP svarar:
Hej!
Du mår dåligt och är orolig över vad det är. Och när du försöker tala med andra om det känner du att du inte blir tagen på allvar.
Kanske beror det på att ni talar om diagnoser. Man kan ha svårt, till och med mycket svårt utan att det behöver handla om neuropsykiatriska diagnoser. Men har du berättat om att du skadar dig själv och har tankar på att inte vilja leva? Om att du sitter uppe och pluggar länge på nätterna? Och har du berättat om det som gör att du tycker diagnoserna stämmer på dig? Har du stora problem med koncentration och uppmärksamhet? Har du stora problem i samspelet med andra?
Man kan ha sådana svårigheter utan att skolan märker det. Men när du känner igen dig i kriterierna för diagnoserna ska du veta att symtomen måste finnas i en viss hög grad och omfattning. Det räcker inte att bara känna igen sig.
Jag tycker du ska tala med någon annan i skolan, som till exempel din mentor och beskriva det du har svårt med i skolan. Skolan kan ge dig stöd. Skolan kan också tala med dina föräldrar om dina svårigheter och skriva remiss för utredning om de bedömer dina svårigheter som allvarliga.
Och du ska tala med dina föräldrar om det som är svårt. Vet de om att du skadar dig själv och har tankar på att inte vilja leva? De behöver då se till att du får hjälp.
Du kan också ringa till BRIS och få möjlighet att tala med någon om allt detta.