Beroende av att skada mig
Hej!
Är en tjej på 13 år. Har under ca ett halv år börjat bli beroende med att skada mig själv. Jag skär mig inte för jag vågar inte men jag äter mycket mindre än innan, gör mig ledsen och helt enkelt bara tvingar mig själv. Jag har tvingat mig till depression men det gick inte så jag börja med ätstörningar. Det gick bra tills i lördags när jag fick ont i hjärtat och kände verkligen hur mitt hjärta bultade oroligt. Jag fick panik och var tvungen att bete mig normalt. Jag har det ibland och det kan vara i någon sekund, men denna gång så vara det i kanske en halv minut. Jag vill inte dö för så är det inte. Jag har bara haft lusten på att plåga mig själv så mycket jag vågar. Nej jag har inte berättat för någon och jag vågar absolut inte. Jag går hos kuratorn men jag svarar bara på frågor typ. Enda gången jag säger något om det är när jag svarar på en fråga och oftast så ljuger jag. Vad är det som händer med mig?
tack
Matilda

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du undrar vad som händer med dig? Det går inte riktigt att svara på för mig då ju vi inte känner varandra och jag vet inte så mycket om dig. Men jag kan verkligen förstå att du undrar och att det kan kännas väldigt skrämmande när man inte riktigt känner igen sig själv och när man som du får tankar och gör saker som kan kännas främmande för en.
Jag undrar om du kan tänka efter om det var något som hände runt dig eller i ditt liv för ett halvt år sedan? Något som kan bidra till att det går att förstå ditt behov av att skada dig själv? Du skriver att du inte har berättat för någon för att du inte vågar och att du går till kuratorn men inte heller där vågar du prata om det som trycker dig.
Nu har du ju skrivit till oss och berättat om din svåra tankar och känslor och det tycker jag var mycket bra och starkt gjort av dig. Nästa steg är kanske att testa att berätta något för kuratorn. Du kanske kommer att bli överraskad av att kuratorn inte reagerar som du är rädd för. Jag skulle nog gissa på att kuratorn har träffat många innan dig som har berättat liknande saker som du kanske skulle kunna berätta.
Om det känns svårt kanske du kan ta med dig ditt brev som du skrivit till oss. I brevet har du övervunnit din oro och din rädsla och där beskriver du sin situation på ett sådant sätt att det känns lätt att förstå dig och att du är rädd och orolig. Det kanske kan vara ett sätt för dig att kämpa dig över tröskeln.
Lycka till!