Vill inte bo med min bror
Hej, jag är 13 år fyller snart 14 och jag har det väldigt jobbigt hemma och i skolan, mina betyg är dåliga och jag har inte ork att plugga eftersom att jag mår dåligt hemma. Jag har skilda föreldrar och bor bara hos min pappa för jag och min mamma bråkar ofta. Min bror bor hos mamma men han kommer till pappa då och då, och när han väl kommer hit bråkar pappa och min bror hela tiden! Min bror har adhd, och han tjafsar om allt och det blir bara värre och värre han har inga känslor och kan säga att jag är en Hora och att jag inte förkänar att leva för jag är så ful och massor sånt. Har det jobbigt med vänner för alla sviker mig hela tiden. Själv problemet är att jag inte vill bo med min bror jag klarar inte av att se han börjar gråta varje gång, och varje gång han är hos pappa så ligger jag bara i sängen och gråter hela dagarna.  Och jag vet Inte vart jag ska ta vägen när han kommer hit. Och när min bror inte är här så går jag bara runt och tänker på allt han sagt/säger till mig hela tiden. Mår psykisk dåligt av allt han säger. Slutade äta i 4veckor för han kallade mig tjock. Och jag vågar inte säga något till pappa för känns som att han kommer tänkta att det är hans fel att jag mår dåligt. Vad ska jag göra? Orkar verkligen inte mer och har självmordstankar hela tiden och extra mycket när min bror är här.. snälla hjälp mig!!
13 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror det finns några saker du kan göra. För det första tycker jag du ska berätta för din pappa hur dåligt du mår av att din bror kommer till er och varför du mår dåligt. Du ska berätta att du har självmordstankar. Du mår dåligt av alla bråken men också det din bror säger till dig som du reagerar så starkt på. Om din pappa felaktigt tänker att det är hans fel att du mår dåligt så kan du berätta vad du mår dåligt av och han kanske kan göra något åt det. Antagligen vore det bra om din pappa talade om för din bror vad han inte ska säga till dig -att han ska vara snäll mot dig och respekteras dig.
Kanske din bror tar ut en del ilska på dig utifrån att du får vara hos din pappa mer än han får vara? Han kanske tror att din pappa tycker mer om dig? Det kan bli otryggt när föräldrar skiljer sig och de inte bor tillsammans längre och då är det bra att kunna prata om det.
Du skriver att du inte bor hos din mamma därför att ni bråkar. Kanske skulle du må bättre om ni hade en bra kontakt och kunde prata med varandra om viktiga saker. Jag vet inte om du tycker det är ett problem? Men de flesta vill ha bra kontakt med båda sina föräldrar även om de är skilda. Det kan vara känsligt att prata om dessa saker. Man kan vara rädd att såra någon eller ska ta illa upp.
Men om du skulle vilja prata om hur du har det hemma med din bror och  skilda föräldrar så kanske du kan göra det hos din skolkurator eller om dina föräldrar kan hjälpa dig med en kontakt på en ungdomsmottagning.
Eller kanske kan du chatta på Tjejzonen.
Lycka till!