Får en känsla av att min mamma hatar mig
Jag mår inte bra.. har funderat länge på begå självmord men tänkt massa och känner jag vill verkligen inte dö men jag orkar verkligen inte må dåligt längre :/ bråkar med min mamma jätte mycket och får en känsla av att hon hatar mig även fast hon säger hon älskar mig iaf jag och hon bråkar varje dag om små saker som blir till väldigt stora som slutar med att jag sitter och gråter på mitt rum och får självmordstankar.. och min bonuspappa är jätte trött på mig han säger sjukt ofta att han vill kasta ut mig ifrån huset och massa sånt jag slutat lyssna på de blir mamma sjukt sur över oxå och så blir de bråk igen.. liksom jag vill inte bo kvar här hemma längre för liksom klarar inte av de längre vill inte bråka med dom eller något javene orkar bara inget längre.. pratade med kuratorn oxå om detta och hon sa jag har kommit in på en deposition för hon gjorde så jag fick göra ett test och där sto de att jag vart deprimerad, men de visste jag redan. Har börjat sluta bry mig om skolan och mina kompisar mamma dampar oxå över de och lägger all skuld på min kille vilket jag får damp över för han har inget med dehär och göra.. så snälla hjälp vad ska jag göra??

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad besvärligt du har det. Det verkar inte som ni blir riktigt vänner igen innan det blir nya bråk. Jag tycker du ska berätta för din mamma hur dåligt du mår av de ständiga bråken. Vilka konsekvenser det har för dig. Du blir deprimerad, slutar bry dig om skolan, får självmordstankar och vill flytta hemifrån.
Om din mamma inte vill lyssna kanske du kan visa henne det brev du skrev till oss. Det beskriver bra hur du mår. Om din mamma kan ta in hur dåligt du mår av alla bråk kanske ni kan söka hjälp som familj. Det är ofta svårt att ändra familjemönster själv. Det  blir säkert lättare om ni får hjälp av någon professionell behandlare. Den hjälpen kan ni få på familjerådgivningen där ni bor.
Du skulle också kunna be din kuratorskontakt hjälpa dig att prata med din mamma och motivera henne att söka hjälp på familjerådgivningen. Jag utgår ifrån att både din mamma och din bonuspappa inte heller mår så bra av att ständigt bråka.
Det beskriver en familj i kris och kanske är du en "syndabock" - den de andra tror är orsaken till alla bråk? Den som får skulden. Det är en utsatt position. Där vill ingen vara.
Jag tror också du behöver fortsatt eget stöd. Om du har bra kontakt med din skolkurator kanske hon kan fortsätta hjälpa dig. Annars kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning. Där skulle du kunna fortsätta prata om hur du ska hantera din situation hemma och hur den påverkar dig. Hur du ska kunna skydda dig och varför du får självmordstankar av dessa bråk och den aggressivitet som riktas mot dig.
Om inget annat hjälper kan du själv ta kontakt med socialtjänsten där du bor. De är skyldiga att utreda och hjälpa barn/ungdomar som far illa.
Lycka till!