Misstänker att jag har ångest
Hej jag är en tjej på 13 år som misstänker ångest. Mitt i natten så kan jag bli orolig för ingenting och kan bli så orolig att jag känner mig spyfärdig. I skolan så fort jag blir stressad kan jag börja gråta och få ett raseriutbrott och låser in mig på toaletten. Jag har svårt att koncentrera mig och kan börja kallsvettas. Och om någon är jobbig får jag panik för ingenting och börjar gråta.
Misstänker ångest

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss när du känner att du inte mår bra. Det låter ju som du kämpar med svårigheter som jag tror att du kan få bra hjälp för.
Det problem du berättar kan handla om oro och ångest. Men ofta behöver man få hjälp att gå igenom det lite mer noga för att kunna förstå mer om de problem man upplever.
När man känner att man mår dåligt och till exempel får svårt att sova eller får det jobbigt i skolan så som du verkar ha, så brukar det vara ett bra steg att försöka ta hjälp.
Ett sätt att börja ta hjälp kan vara att försöka prata med sina föräldrar eller någon annan närstående om hur man mår. Men ibland kan det kännas svårt av olika skäl.
Ett annat sätt kan då vara att man vänder sig till sin skolkurator eller skolsköterska. Då brukar man få råd och stöd med samtal eller annat stöd i skolan. Om det känns som man kan behöva mer hjälp så kan Elevhälsan vägleda en vidare kring det, till exempel att få kontakt med BUP.
Från 13-års ålder kan man om man önskar det, även söka samtal på egen hand genom ungdomsmottagningen.
Hur ser det ut för dig? Har du börjat fundera på om du skulle vilja ta hjälp och kanske prata med någon? Det brukar vara ett bra sätt att börja förstå sina reaktioner mer. Då kan man också få råd över vad man kan behöva för att saker kan börja kännas bättre igen.
Jag tycker det vore bra om du försökte kontakta någon som kan börja hjälpa dig och stötta dig. Det låter som du har det tungt, och kan behöva stöd på vägen.
Ta hand om dig!