Förut var jag nöjd med min kropp
Hej Bup!
Jag har lite funderingar kring huruvida jag har en ätstörning eller inte. För ett par månader sedan hade jag en period då jag inte hade någon aptit överhuvudtaget och gick ner en del, ofrivilligt, i vikt. Nu håller jag på att försöka återgå till normalvikt igen men det är väldigt svårt. Mitt "problem" är att jag är jätterädd för att bli överviktig. Jag har alltid varit normalviktig och min undervikt nu är någonting nytt. Jag har fått väldigt mycket kommentarer om att jag borde äta mer, vilket är skitirriterande förövrigt men jag försöker åtminstone. Men det känns som att om jag äter för att gå upp i vikt så kommer det aldrig sluta och så kommer jag bara fortsätta bli större och större. Typ som att jag kommer bara vakna upp en dag och vara fet. Jag får inte direkt ångest i samband med eller efter mat, utan mest begränsar matintaget bara för att inte gå upp för mycket, även om jag egentligen knappt gått upp någonting plus lever en aktiv livsstil. Ofta när jag tittar på TV-program med folk som är riktigt feta tänker jag alltid att jag kommer se ut så där om jag äter mer och vill därför undvika att ens riskera att bli så där stor genom att stanna på undervikt. Jag tycker själv att jag äter tillräckligt, men förstår att det här inte är min "normala" kropp (har aldrig varit så här smal förut) och samtidigt så stör det mig så sjukt mycket eftersom innan när jag var normalviktig så tänkte jag aldrig på min kropp eller att det var något fel på den. Då tyckte jag att jag var fin. Men nu, för varje kilo som jag gick ner så var det som att jag tyckte att jag gick upp tio kilo istället. För varje kilo ner ökade bara mitt missnöje över min kropp. Hittade en massa fel som jag aldrig tänkt på förut.
Vad bör jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Du funderar på om du har en ätstörning eller inte. Men jag tycker att den avgörande frågan är vad som händer med din relation till din kropp och din upptagenhet kring hur mycket du väger, än vad något kilo viktuppgång eller viktnedgång kan betyda. Jag vill betona, din upptagenhet och överdriven fokusering på din vikt men även andras som verkar vara ett problem.
Du har alltid varit nöjd med din kropp men du av någon anledning tappade aptiten och det satt igång en negativ process. Det är jättebra att du vill stoppa denna process innan du verkligen hamnar i någon svår ätstörningar.
Nu vet jag inte vad du menar med att du äter "tillräckligt" och att du "bara begränsar matintaget..." Jag tycker att du ska göra en genomgång av vad du äter och hur mycket du äter, om det täcker ditt behov av näring, vitaminer och så vidare. Du måste få hjälp med att återfå en realistisk syn på att ett kilo viktuppgång är ett kilo viktuppgång och inte tio! För det är en del av problemet att du har börjat att felbedöma mycket som hänger ihop med kroppsvikt.
Det bästa vore, om ni har en skolsköterska i skolan, att tala med henne/honom. I annat fall tycker jag att du ska vända dig till vårdcentralen. Dels är det bra att göra en medicinsk bedömning av din kropp, om du är underviktig eller normalviktig och få rådgivning hos en dietist där. Det är viktig att du där vågar berätta även om den förändring som inträffade i din kroppsuppfattning och om din upptagenhet med matintag.
Om du efter den kroppsliga kontrollen och samtal på vårdcentralen fortfarande fortsätter att göra dina "felbedömningar" så som du nu gör rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Dessutom kan du på nätet gå in på tjejzonen.se/få-stöd/ätstörningszonen och chatta där med någon som ger dig vidare  råd och vägledning.