Går det att byta behandling?
Hej! Jag är 13 år och går hos bup. Jag undrar bara varför jag har familjeterapi eftersom att det är inget problem med familjen, och dom frågar frågor om vad som är svårt i familjen även fast det inte är något sånt jag gick dit för. Kan man byta till något annat?
Vetej

BUP svarar:
Hej
Bra fråga du ställer. När man är 13 år och påbörjar en kontakt på BUP brukar det vara så att man börjar ses tillsammans med sina föräldrar. Från början behöver vi ställa en massa frågor för att förstå hur du mår, hur din hemsituation ser ut, hur det fungerar i skolan och med kamrater. Det är viktigt att du och dina föräldrar berättar hur ni har det. Då får du rätt hjälp och den du träffar gör bättre bedömningar vad du behöver för insatser.
Nästa gång ni ses tycker jag att det är en bra idé att du ställer samma fråga till den ni träffar på BUP och får det förklarat varför hen tänkte familjeterapi.
Du skriver inte vad som gjort att du sökt hjälp på BUP så mitt svar blir väldigt allmänt hållet. Egentligen hade det räckt med en mening. Fråga din terapeut hur din behandling går till. Varför hen tänkte familjeterapi.
Ibland vill föräldrarna samtal utan att barnen eller ungdomarna är med och det är vanligt att barn och ungdomar även vill prata själva. Om du skulle önska egna samtal. Ta upp det också då ni ses.
Bra att du och dina föräldrar sökt hjälp och lycka till!