Vill få hjälp att förstå mer om hur jag mår
Hej jag är en tjej som fyllt 17 År och jag vill prata med någon jag inte känner om mina problem. Min själv känsla suger, samma gäller även självförtroendet! Jag känner mig uppgiven hela tiden men har ingen aning om vad det beror på! jag Skulle båda vilja prata om hur jag mår men även få reda på vad jag lider av, om de är en deppression eller om jag är en helt vanlig tjej med skolstress! Tycker ni jag borde söka hjälp hos er eller vända mig till skolsyster?
Ella

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med din fråga. Det är många som hör av sig liksom du, med frågan om det man går igenom kan handla om vanliga problem hos tonåringar eller kanske om andra psykiska svårigheter.
Svaret är att det egentligen inte går att ge ett entydigt eller enkelt svar. Det är bättre att man istället får utgå ifrån hur man själv känner.
Om man själv känner att man mår dåligt, och också känner att man behöver få hjälp för att komma ur det, då kan det ofta vara ett bra att försöka ta hjälp.
I allmänhet brukar man säga att det är bättre att man försöker ta hjälp i tid än att man väntar och går alltför länge med svårigheter.
Eftersom du verkar känna att du har det tungt och skulle vilja gå och prata med en utomstående, så verkar det vara klokt tänkt av dig att ta det steget!
Du kan börja med att kontakta din skolsköterska eller skolkurator. Ibland känner man att det ger tillräcklig hjälp, och andra gånger kan man sedan behöva få fortsätta i en annan kontakt. Elevhälsan brukar då kunna ge råd och vägledning i det.
Ett annat sätt kan vara att söka en samtalskontakt genom ungdomsmottagningen. Där det arbetar behandlare som erbjuder samtalskontakter för ungdomar med olika psykiska besvär eller andra slags problem.
Genom flera vårdcentraler så kan man också få samtal hos psykologer eller kuratorer när man är barn eller tonåring. Om man skulle behöva få mer specialiserad behandling och hjälp så kan man få hjälp att komma till BUP om man är under 18 år, eller till vuxenpsykiatrin om man är över 18 år.
Andra sätt att söka stöd på kan vara över nätet till exempel via Tjejzonen, se mer via den information här nedan som vi skickar med.
Ta hand om dig!