Har problem med svettningar
Jag svättas mycket och svättet luktar, jag är rädd att andra ska påpeka det. Jag vågar inte ens räcka upp handen i skolan för att så fort jag har på mig en tröja får jag alltid svättlökar, vad ska jag göra!!?

BUP svarar:
Hej
Ditt problem du skriver om är vanligt i tonåren och när man kommer in i puberteten. Mitt råd till dig är att söka upp din skolsköterska eller tillsammans med dina föräldrar kontakta din husläkare på den vårdcentral du tillhör.
Rädslan att någon ska kommentera eller börja reta dig är viktigt att ta på allvar. Viktigt att detta problem inte hindrar dig att vara social och aktiv.
Ungdomsmottagningen har en fin text som handlar just om svett och vad du kan göra själv för att inte lukta så mycket svett. Det handlar om att byta underkläder, sköta sin hygien och att inte ha får åtsittande kläder.
Tack för ditt brev och lycka till!