Har råkat skicka nakenbilder
Hej jag är en tjej på 13 år och jag mår rikigt dåligt. Dethär beror på att jag har råkat skicka nudes som ja ångrar men nu har det spridit sig och en kille som ja tycker är snygg o så har till och med gått så långt att börja skriva hatkomentarer på min instagram fast ja int what gjort honom nått och jag är jätterädd att några av mina kompisar ska se det. Jätte många tror att jag skickar nudes till alla och folk har tom kallat mig hora och jag NÖR så sjukt jövla dåligt och jag har skärt mig men försöker att sluta och det känns verkligen inte som om jag har någon att prata med eller sp vågar jag bara inte och jag vet verkligen inte vad jag ska göra frö vill bara att det ska bli som vanligt igen för jag har nästan alltid ont i magen och går alltid runt och är lädsen och orolig och snälla säg vad jag ska göra för det här lönns inte som om det kan sluta bra...
tjejenistaden

BUP svarar:
Hej!
Vilket jobbigt läge du befinner dig i. Har du berättat om detta för någon. Dina föräldrar eller någon annan vuxen du litar på? Det är viktigt att du får stöd och någon som kan ta sig tid och lyssna på dig. Ta hand om den oro som du känner. Att du ångrar dig förstår jag verkligen. Att du nu börjat göra dig illa är ett tydligt bevis på hur mycket detta påverkat dig. Det kan kännas pinsamt att berätta men det är viktigt att du gör det så du slipper gå med detta problem helt själv.
En möjlighet är att ta kontakt med din skolkurator. Hen skulle kunna ge dig stöd i det här svåra läget. Skolan skulle även behöva arbeta med hur man är mot varandra. Att det inte är ok att skriva hatkommentarer på någons Instagram, kalla någon för nedsättande saker. Att inte sprida bilder vidare. Det finns säkert fler på din skola som råkat skicka nakenbilder och som bär på samma rädsla som du gör. När bilderna finns på internet är det tyvärr redan försent. Det behöver ju inte vara så att dina bilder sprids men risken finns. Bara oron över att det kan hända är tillräckligt svår att hantera.
Ungdomsmottagningen har en text runt kränkningar på nätet och vad man kan göra för att dessa ska upphöra. Allt ifrån att polisanmäla till att ta skärmdumpar och samla på sig bevis. Det som är viktigt att du inte fortsätter att skicka fler bilder. Om du blir utpressad att skicka nya bilder måste du tillsammans med dina föräldrar eller någon annan vuxen agera för att den som gör så mot dig slutar med det omedelbart.
Om du tycker att steget att berätta känns stort skulle du kunna få stöd och peppning att våga göra det via Bris eller tjejzonen. Det går att ringa eller chatta. Välj det som passar dig bäst.
Lycka till och tack för ditt brev!