Berättade inte på BUP hur det egentligen är
Jag var på bup häromdagen med mina föräldrar angående att jag inte har mått så bra. Hon ställde massa frågor och sånt men jag bärettade inte hur det igentligen var.. När jag svarade på frågorna lät det mycket ”bättre” än vad jag verkligen kände. Ska jag berätta det för henne nästa gång vi träffas eller ska jag inte göra det? Mår så dåligt över detta och vi ska träffas om 3 veckor igen. Är en väldigt osäker tjej. Har ju vänner som jag kan prata med men känner mig fortfarande så ensam. // En osäker 13årig tjej
13 år

BUP svarar:
Hej!
Vet du, jag känner mycket väl igen det du skriver om. Blyga och osäkra tjejer - och även killar för den delen - brukar ha det svårt att vid ett första möte på BUP bara rakt av berätta om allt som fungerar dåligt, som känns fel. Snarare kan de hamna i att de börjar bagatellisera: "nej, nej, det är inte så farligt", "jag kanske inte ens behöver hjälp", "nej, nej, jag vill inte vara ett problem" och så vidare.
Men du är på BUP för att du har problem. Bra att du har vänner men det finns säkert olika anledningar till att du ändå känner dig ensam, att du uppenbarligen är mycket osäker på dig själv och att du verkar vara ledsen för det.
Det är jättebra att du har dina föräldrar som stöttar dig i att du ska få hjälp på BUP. Men det räcker inte, måste jag tillägga. Det viktigaste är faktiskt ditt eget bidrag. Du måste berätta hur det är. Annars ger du ingen chans till din behandlare och till dig själv att se till att du mår bättre. Ingen kan hjälpa dig som inte vet om vad du egentligen behöver hjälp med och i så fall vilken sorts hjälp.
Så ja, när ni nästa gång träffas behöver du berätta mer. Var inte rädd, säg bara som det  är. Du kan säga så här: "jag kunde/vågade inte säga allt förra gången men nu försöker jag;  -det är svårt för mig att få fram orden". Man kommer att förstå det, jag lovar.
Om du tycker att det underlättar, be dina föräldrar om hjälp att de börjar att säga till behandlaren att du inte kunde säga som det är förra gången. Eller om du tycker att det går lättare om dina föräldrar inte är närvarande  så går även det bra på BUP.
Huvudsaken är att du nu samlar mod och talar öppet så gott det bara går under mötet. Det är ingenting att skämmas över att man är osäker och kanske blyg och inte heller att man har olika svårigheter. Du är där för att få hjälp för att må bra och bli mindre osäker - det är det du ska tänka på.