Har fått det jobbigt med olika tvång
Hej. Under det senaste 2-3 månaderna har jag haft något som tvångssyndrom.
Jag håller t.ex på att tvätta händerna var 5 femte minut och har olika tvångstankar.
Om jag ska spela datorspel kan det ta upp till 40min att starta upp spelet med mina tics.
Jag vet inte vad jag kan göra åt detta och jag är bara ledsen.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga om tvång. Jag vill börja med att säga att du är långt ifrån ensam med det här. Det finns också bra hjälp att få för olika problem med tvång och så man kan må bättre igen.
Många barn och ungdomar har något enstaka tvång då och då. Det kan många gånger handla om något man vill kontrollera något extra fastän man kanske vet att det egentligen inte skulle behövas. Många kan också ha någon tvångstanke som man hakar upp sig på ett tag men sedan brukar det för det mesta gå över av sig själv.
Ibland händer det att tvånget ökar och börjar kännas besvärande. Så som det kanske verkar ha gjort för dig?  Då är det alltid klokt att fundera på att ta hjälp, särskilt om man som du berättar, börjar känna sig ledsen över det här. Likaså när det känns som tvånget börjar störa ens vardag på olika sätt.
Det är jättevanligt att många skäms över tvånget eftersom man är medveten om det man gör eller tänker. Ibland gör detta att man drar sig för att berätta om det. Hur är det för dig, tycker du att det känns jobbigt att prata om det?
Många tycker att kan det kännas bättre efter att man får veta mer om tvång och få mer kunskap om vad det är.
En sida som har bra information för ungdomar från 13 år är UMO  (ungdomsmottagningen). Jag skickar också med lite information om tvång som du kan kolla på om du vill.
Ett första steg att ta hjälp är ofta att man börjar prata med sina föräldrar om det. Då kan föräldrarna sedan hjälpa dig att ta kontakt med en psykolog som kan berätta hur man gör för att minska problemen med tvång.
Ett sätt att berätta för dina föräldrar kan vara att du kan visa det här svaret om du vill.
Ett annat sätt kan vara att du börjar med att gå till din skolkurator eller skolsköterska.  De brukar då också kunna hjälpa till med att prata med föräldrarna, om man känner att det är svårt att ta upp hemma.
Tillsammans med dina föräldrar så kan ni kontakta psykolog genom vårdcentralen för att få hjälp med tvånget.
Om man känner att man har mycket besvär med tvång så finns det särskild behandling för tvång som man kan få. Då kan man kontakta BUP för att få hjälp kring det.
Många gånger så kan man känna sig hjälpt av rådgivning och en kortare samtalskontakt.
Som ungdom kan man också söka hjälp på egen hand genom ungdomsmottagningen.
Så försökt att ta hjälp från någon vuxen, antingen hemma, genom Elevhälsan eller ungdomsmottagningen!