Tänker på att inte vilja leva
Är det okej att tänka på om att vilja ta sitt liv?
Hej jag är en tjej på 14 år och har det tufft just nu. Det finns många hemska rykten om mig. Och jag är oxå i en deprition. jag ger mig själv stora och väldigt många blåmärken med flitjag vet inte om det är något slags självskadebeteende men jag har oxå provat att skära mig en gång men jag slutade direkt. Det är så att jag har blivit mobbad i 6-7 år...
Min familj tycker jag är en snäll och blyg tjej men egentligen är jag ett problembarn. jag har hamnat och startat många slagsmål. Man kan väl säga att jag är som en lejonmamma, jag skyddar mina vänner och min familj till 110%.
Men jag har fått '' hjälp '' med min ångest.
Jag har pratat med skolsyster, en slags skol läkare, BUP, Bris, unga första linjen.
N

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du har det tufft just nu. Du kanske har det extra tufft just nu men att ha varit mobbad under hela din skoltid betyder väl att du har haft det tufft länge. Alldeles för länge. Hoppas att mobbingen har upphört.
Att du sökt hjälp från BUP, Bris, första linjen och din skolsköterska är bra men utifrån din fråga till oss om det är ok att tänka på att vilja ta sitt liv verkar det finnas problem kvar att ta hand om.
Det är viktigt att du får stöd och möjligheten att samtala om dina tankar på att inte vilja leva. Jag tycker det är tillräckligt allvarligt när någon går och bär på sådana tankar. Om man gör skillnad på en tanke och en handling är det naturligtvis allvarligare att göra ett självmordsförsök än att "bara" tänka tanken.
Jag reagerar på att du beskriver dig som ett problembarn. Det är ett negativt sätt att se på sig själv. Du ska på samma sätt som du skyddar din familj och vänner ta hand om dig själv. Försök plocka fram dina positiva fina sidor som du har och börja uppskatta dessa.
Att du gör dig själv illa genom att slå dig själv så att du får blåmärken är även det ett sätt att inte vara snäll mot sig själv.
Om den eller dom som mobbad dig kallat dig för nedsättande saker, kritiserat din personlighet eller utseende är det lätt att känna att man inte duger men det är viktigt att dina vänner och din familj fyller på med beröm och att de visar att de gillar dig som den unika person du är.
Ryktena som cirkulerar, vet du vem som sprider dessa? Kan du få och ta hjälp av din skolkurator om det är i skolan som snacket går?
Om du inte har någon aktuell behandlingskontakt nu så skulle jag vilja ge dig rådet att prata med dina föräldrar och berätta hur du mår. Berätta om dina tankar att inte vilja leva och vad som gör dig ledsen. Om du känner hopplöshet inför framtiden är det även viktigt att berätta det.
Fundera på om det har varit någon av dina tidigare vårdkontakter som varit bättre och hjälp dig. Kanske kan du återuppta den i så fall?
Tack för ditt brev och lycka till!