Mitt liv går i svackor
När jag var 6 år gammal fick jag efter noggrann utredning diagnoserna ADD och ASD och det känns som om folk tycker att alla mina problem är pga dem. Hela livet hur jag haft det svårt att passa in bland andra och det förstår jag. jag har sedan länge accepterat detta och det är lättare nu efter jag fått träning och jag har accepterat detta som en del av mig. Det känns dock som om mitt liv liksom . . . "gått i svackor" - ja, nästan som en bergochdalbana. Jag kommer speciellt ihåg när jag gick i 3an och 4an att jag var onaturligt låg. Jag blev arg för minsta lilla och jag låste in mig på toan 2 gånger per dag för att gråta för jag inte kände att jag orkade längre. Till slut sa jag till mamma att jag var SÅ trött och att det inte gick att sova bort. Istället för stödet jag så desperat önskade fick jag höra att jag "bara inte sov ordentligt och att jag säkert bara hade spelat för mycket . Jag spelade endast 1 timme per dag då och nu spelar jag inte alls längre. Jag sa att de hade fel och att det MÅSTE vara något, men ack... Mystiskt sätt blev jag "bra" nog att kunna vara i skolan och vara mer social och glad igen, men den “incidenten” la sig djupt i mitt psyke.
Det hände igen i 5:an, fast då höll jag allt inne. Samma sak i 8:an, men värre. Rock bottom. Mina betyg sjönk självklart som en sten i takt med min psykiska hälsa och jag var ofta hemma från skolan. Och så IGEN var det plötsligt som om min kropp fick liv igen sista terminen i 9:an. Jag höjde mina betyg i nästan alla ämnen på 2-3 månader och kom in på ett bra gymnasium, ett distansgymnasium… bara för att krascha och bli i princip helt sängliggandes hela sommarlovet… och så fick jag liv igen första terminen på ny skola. Jag fick t.o.m ett A i engelska utan större ansträngning. Men några veckor innan julen sögs livet ur mig igen och det syntes på mina betyg IGEN.
Och nu har jag ingen ork, ingen lust och det känns som världen sitter på mina axlar och skrattar åt mig. Det här kan väl omöjligt vara bara trötthet? Jag vill säga till mamma (verkar som att hon tror mig nu när jag är “gammal nog att må dåligt”), men jag känner en djup skam, speciellt när hon säger att hon tror att jag mår sämre p.g.a mina diagnoser. Det är det enda som tar mig upp ur sängen om morgon och det som tynger mig när jag sedan går till sängs. Jag vill inte längre sova om nätterna så jag är uppe länge och på morgonen vill jag inte vakna för jag vill inte gå igenom en till morgondag på detta sätt.
Jag vill förtydliga att jag inte vill skada mig själv och jag vill inte dö, men jag har aldrig riktigt haft högt självförtroende.
Jag har börjat skolka från mina webblektioner, och när jag försökt ta reda på röran jag ställt till med började jag hyperventilera och min hjärna la ned totalt. Kunde bara stirra i panik på datorskärmen.
Jag antar att det jag vill ha svar på egentligen är vad jag ska ta mig till nu. Jag är så totalt vilsen och jag vet inte vart jag ska vända mig. Och visst är detta inte bara vanlig trötthet?? Eller har jag fel?
V

BUP svarar:
Hej!
Tack för du skriver till oss. Om jag har uppfattat din fråga på rätt sätt så undrar du om om de här svackorna du flera gånger har gått igenom verkligen kan handla om trötthet? Eller om du kan få hjälp att förstå det här på något annat sätt?
Jag tänker att utifrån det du berättar-att det här är ett återkommande problem för dig.  Att det här verkar påverka både hur du mår och din vardag, men även din skolgång så tänker jag att det handlar det om en större fråga. Därför tror jag du kan behöva få träffa en professionell som kan gå igenom det här mer ingående för att hjälpa dig att reda ut vad det kan handla om.
Det brukar även kunna vara bra om man kan utesluta så man inte har någon form av obalans i kroppen, något som också kan bidrar till att man känner sig trött och utmattad. Är det något som du haft möjlighet att kolla upp via din vårdcentral? Annars kan det vara bra att du och dina föräldrar kan kontakta vårdcentralen och ber om att få kolla upp det.
När man har diagnoser ADHD och Autismspektrumtillstånd så brukar man också säga att man kan ha en ökad sårbarhet för stress. Detta då många moment i vardagen,  i sociala situationer eller kring skoluppgifter kan ta mycket mer energi än hos de personer som inte har samma känslighet. Men det ser så klart också olika ut från person till person även om man skulle ha samma diagnoser.
Om man har dessa svårigheter är det också vanligt att det kan vara extra tröttande och energikrävande att komma igång med uppgifter och aktiviteter. Likaså att få vardagssysslor gjorda eller få skoluppgifter inlämnade kan vara mycket energikrävande. Men alla är också olika så det är inte säkert att man upplever att det är svårt med just det här. Hur har det sett ut för dig? Är det något du kan känna igen dig i?
Du nämner att du fick träning -var detta något som du fick hjälp med då? Många som har ADHD och austimsspektrum brukar kunna få hjälp med olika insatser från habiliteringen. Där kan man antingen få individuella insatser via till exempel psykologsamtal eller genom någon grupp.
Många tycker också att insats med så kallat kognitivt stöd via arbetsterapeut kan vara till stor hjälp i vardagen. Arbetsterapeuter kan hjälpa till med energikartläggning och sedan föreslå olika strategier för att man kan bli mindre stressad eller utmattad. En del kan särskilt behöva få olika insatser för att kunna varva ner och kunna sova bättre.
Jag förstår att jag inte har kunnat ge dig ett tydligt och enkelt formulerat svar här igenom. Men jag hoppas att du har kunnat få med dig några råd om hur du, och kanske tillsammans med dina föräldrar, kan gå vidare.
Om du inte har varit i kontakt med vårdcentralen så kan det alltså vara klokt att börja med det. Sedan kan ni kontakta habiliteringen och se om du kan få en psykologkontakt därigenom.  Alternativt kontakta BUP för att kunna få hjälp med en bedömning, och vägledning i hur du kan få vidare hjälp.
Var rädd om dig!