Känner mig ur balans
Hej jag tror att jag kan vara biopolär, det är många i min släkt som har varit biopolär och det har slutat i ett flertal självmord. Jag känner att jag har konstant svårt att koncentrera mig och är ofta lätt itererad. Jag känner mig ofta så rastlös att jag inte vet var ja ska ta vägen och andra dagar är jag jätte trött. Jag tänker ofta på döden men det är inte så att jag vill ta mitt liv. Jag tänker mer på hur alla i min närhet hade känt om jag hade dött i en olycka till exempel. Jag kan inte heller föreställa mig själv växa upp o bli gammal och tror ofta jag kommer dö i förtid. Jag är 17 år gammal och min mamma är medveten om att jag har känt mig kite trött på sista och hon har frågar om jag känner mig deprimerad och ja sa nej. Jag känner mig mer utbalans än deprimerad och har känt mig så i ungefär ett halv år. Men undrar hur jag ska gå vidare med deta ifall det är någon Idé att prata vidare med nån min mamma har under vissa tillfällen fått äta medicin. Undrar om ja ska prata med henne eller nån annan eller ser om det går över.

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du är 17 år gammal. På BUP är det en åldersgräns på 18 år så beroende på när du blir myndig är det en faktor att ta hänsyn till. Om du hinner få en tid på BUP är det dit jag vill hänvisa dig. En annan möjlighet är att ta kontakt med din vårdcentral, elevhälsa eller ungdomsmottagningen.
Det bästa är naturligtvis att hamna rätt redan från start så du slipper berätta allt om och om igen. Mitt råd till dig är att ta kontakt med någon BUP-mottagning. Det är ett fritt vårdval så du kan välja den mottagningen som ligger närmast där du bor eller din skola.
Att du har många i din släkt som fått diagnosen Bipolär sjukdom är en viktig information som du måste föra vidare. Att det tragiskt lett till flera självmord måste oroa dig.
Jag blev glad att läsa att du inte vill ta ditt liv.  Utifrån att bara läsa ditt brev kan jag inte avgöra om du är bipolär eller inte men frågan är viktig för dig och jag tycker att det skulle vara bra om du får den besvarad. Om det är så att du inte skulle vara bipolär är det naturligtvis bra men du beskriver svårigheter med koncentration, irritabilitet och rastlöshet. Är det något som kommit sista tiden eller har du alltid haft svårt att koncentrera dig? Om det påverkar ditt skolarbete är det en viktig sak att berätta om.
Ta och kontakta BUP så hoppas jag att din viktiga fråga besvaras.