Behöver få svar på mina frågor om Autism
Hej BUP!
jag är en 13årig tjej som fick diagnosen AST för cirka ett år sedan och jag har några frågor som jag inte hittar svar på:
1. Jag kan bli väldigt stressad i skolan till exempel när det händer viktiga saker som jag inte vetat om. (ex. Oförberett prov) Jag får typ panik och kan i bland nästan börja gråta (utan att visa det) och då får jag också hjärnsläpp. Och jag vet inte vad jag ska göra för att behålla lugnet?
2. Jag vill ofta ha det på speciella sett (ex. Jag får panik om jag inte har samma plats i matsalen varje dag m.m) är det typiskt för min diagnos eller? Men när jag pratar med mina kompisar om det så säger de typ ”aa jag vet det är så sjukt jobbigt” och jag tycker att det är så sjukt jobbigt att de inte förstår hur jobbigt det är vad ska jag göra för att de ska förstå? Och vad ska jag göra för att kunna har så som det alltid har varigt när typ ingen bryr sig? (Förutom familjen de är bäst)
3. Den sista grejen är att jag inte känner att jag får särskilt mycket hjälpmedel från mina lärare gällande stress, förberedelse, genomgångar osv. Och speciellt saker med långa genomgångar. Hur ska jag få de att fatta utan att vara för jobbig?
tack så jäkla mycket för erat stöd ni är bäst!!!
tjejen med AST, torrts och dyslexi

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du ställer viktiga frågor och du pekar på viktiga saker som verkar bli bekymmer för dig. När jag läser ditt brev så är det som att du tänker att det är ditt ansvar att se till att det blir bra för dig på dina skola.
Det är klart att det finns saker som är ditt ansvar men det är inte ditt ansvar att skolan anpassar din skolsituation så att det blir så bra som möjligt för dig. Jag tycker att det låter viktigt att du försöker prata med dina föräldrar om detta. Du kan till exempel visa dem ditt brev som du skrev till oss. Jag tycker att du är tydlig och klar i brevet och det är inte svårt att förstå dina frågor.
När du pratat med dina föräldrar kanske ni igen kan ta kontakt med dem som ställde din diagnos så att ni kan få hjälp därifrån. Då kanske det kan vara en överföring från dem till skolan om vad du behöver. Då kan du kanske också få svar på de frågor om dig själv som du har.
Om du har fått en autismdiagnos så kan ni ta kontakt med något som heter autismcenter. Ni kan säkert få adresser och kontaktuppgifter av dem som ställde din diagnos. På autismcenter kan du och dina föräldrar få fortsatt hjälp och ni kan säker få svar på de flesta frågor du har om din diagnos och hur den kan påverka dig och ditt liv.
Lycka till