Gör farliga saker som jag ångrar
TW - självskadebeteende, suicid tankar och hetsätning
Hej,
Jag har under flera års tid mått dåligt och det blir inte bättre, jag har fått antidepressiva som jag ätit till och från i 1,5 år men jag märker ingen skillnad. Jag har tidigare haft självskadebeteende, när jag hade varit självakadefri i lite mer än en månad så började jag att skära mig själv igen och jag vet inte vad jag ska göra. Jag går sista terminen i 9:an och jag ligger efter i precis allt. Jag är nästan aldrig i skolan utan stannar istället hemma/går hem pga. Orkar inte, ångest.
Ibland tänker jag att det bara vore bättre om jag dog, det händra ibland när jag ska åka t.ex tåg att jag tänker att jag borde slänga mig framför det. Jag har även blivit jätte impulsiv och gör ganska ofta farliga saker som jag ångrar, som t.ex idag gjorde jag någonting jag aldrig trodde att jag skulle göra, jag rökte! Och nu är jag jätterädd för konsekvenserna. Jag är jättearg på migsjälv för jag förstör mitt eget liv, jag har INGEN som helst anledning att må dåligt utan jag bara förstör för mig själv genom att skolka, hetsäta (har gått upp jättemycket i vikt) och skada mig själv på olika sätt. Förut träffade jag en psykolog på BUP i ungefär 1 års tid som jag verkligen tyckte om men sedan så slutade hon och jag började träffa en kurator på bup i stället och det hjälper mig inte alls och jag känner inte att jag kan prata med henne alls och jag vet inte vad jag ska göra.
Har ni några tips eller någonting?
mvh anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag får några tankar utifrån vad du skriver. Det brukar inte vara helt lätt att byta terapeut/behandlare speciellt om man inte själv valt det. Mycket kan gå fel. Om man haft en längre bra kontakt brukar det inte vara så lätt att byta. Det är nog lättare om kontakten varit dåligt, men så var det ju inte med dig. Det är lättare att påbörja en ny kontakt  om man avslutat sin första på ett bra sätt - att man accepterar att det blev så även om man saknar hen. Det bästa är om man haft en period i slutet av kontakten då man pratat mycket om avslutningen -varför det blev så och hur det känns.
Om det ändå blir så att det inte känns som det fungerar med den nya behandlaren då ska man ta upp det. Ju mer man kan prata om det desto bättre. Kanske vill man inte kritisera eller känna att man väljer bort eller sårar sin nuvarande behandlare om man börjar prata om hur det var med den förra. Men alla behandlare på BUP känner till problemen som kan uppstå vid byten.
Men sedan är det också så att vi passar mer eller mindre bra med varandra. Vissa kommer vi tycka mer om och av någon anledning trivas bättre med. Så om du kan ta upp att du inte tycker du kan prata med din nya kuratorskontakt och ni kan prata och undersöka det. Då kan ni också komma fram till att ni kanske inte passar så bra med varandra och då brukar man ha rätt att byta behandlare. För om du känner att du inte kan prata med den du nu träffar då har du inte så mycket nytta av kontakten.
Och du behöver ju fortsatt hjälp. Kanske är det dags att utvärdera din medicinering och kanske ska du ta upp dina problem med att du börjat självskada dig. Att få ett återfall är inte samma sak som att börja om från början och det är inget misslyckande.Ofta blir det så men du kan behöva fortsatt stöd och hjälp också för de andra sakerna du nämner -ditt sätt att inte ta vara på dig själv på ett bra sätt i skolan.
Så sammanfattningsvis: Du har BUP-kontakt. Prata med dina föräldrar om vad det är för hjälp du saknar och vad du tror skulle hjälpa dig och ta upp det med BUP. Dina egna synpunkter vad på du behöver, önskar och vad som inte fungerar är jätteviktiga att du förmedlar. Annars blir det svårt fär den som försöker hjälpa dig att veta vad de ska göra, tror jag.
Lycka till!