Känner att jag vill ge upp skolan
Hej jag är en tjej på 13år.och jag klara verkligen inte av skolan får panik när jag är vid alla människor,och blir stressad av alla prov och läxor jag har dyselexi och konsentrayions svårigheter,vad ska jag göra just nu så känner jag bara att jag vill ge upp skolan.
Thea

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du har skrivit till oss. Du ska absolut inte ge upp skolan och du ska inte behöva kämpa själv.
Det är jättevanligt att vi får frågor från ungdomar som är hur stressade som helst av alla prov och läxor och som känner stora krav att prestera bra. Du har det extra jobbigt med dyslexi och koncentrationssvårigheter. Du själv vet så klart vad dyslexi är, men eftersom alla kanske inte vet, skriver jag några förklarande ord. Dyslexi betyder att man har läs-och skrivsvårigheter, det vill säga man har svårt att läsa och förstå en text. Man har också svårt att stava. Ofta har man också koncentrationssvårigheter och svårt att minnas vad man just läst.
Tyvärr är det så att många drabbas av dåligt självförtroende, man känner sig dum och vill ge upp skolan, precis som du skriver.  Men, du ska verkligen veta att man är inte dum för att man har dyslexi! Skolan har ett stort ansvar för att ge stöd åt elever med dyslexi, till exempel genom specialpedagog och olika hjälpmedel.
Du är alldeles för ung för att vara ensam om att det så här stressigt. Du skriver ingenting om du har stöd i skolan, inte heller skriver du något om hur dina föräldrar hjälper dig. Kan du förklara för dina föräldrar hur tufft du har det? Finns det någon vuxen, som du känner förtroende för? I skolan? Lärare, skolsyster, kurator?
Eftersom du har diagnosen dyslexi borde du ha gjort en utredning. Kan du/dina föräldrar prata med dem som gjort utredningen och ta reda på om du kan få mer hjälp? Här kan du, eller hellre din förälder läsa mer om dyslexi. Det finns även en förening, Dyslexiföreningen, där man kan få mer kunskap.
Så, ge inte upp! Var modig och prata med de vuxna så att du får den hjälp du så väl behöver!