Blir glad och självsäker av att vara underviktig
Hej, jag är 13 år. Jag är runt 153 cm lång och väger xx kg. (Jag går ofta upp och ner i vikt) Jag är rädd för att jag ska ha anorexia eller något sånt. Jag har kollat på vissa appar och alla har sagt att jag är underviktig. (Inte mycket dock!) När jag får höra att jag är underviktig så blir jag glad och självsäker. Men när jag väger mig på kvällen och märker att jag har gått upp i vikt så blir jag jätteledsen och får direkt ett behov av att träna. Det är väldigt jobbigt eftersom att jag känner att jag direkt måste gå ner i vikt igen! Jag äter ungefär lika mycket som jag brukar. Kanske lite mindre. Jag vill berätta för min mamma om det men hon har nästan aldrig tid att prata med mig. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det låter som en jättebra idé att prata med mamma. Du skriver att hon nästan aldrig har tid att prata med dig. Desto större anledning tänker jag. Det kan ju finnas många saker du skulle vilja prata med henne om, inte bara dina tankar om din vikt.
Jag vet inte hur du gör när du vill prata med henne. Kanske är du för försiktig? Förstår hon att det är något viktigt du vill prata om? Kanske måste du säga till henne att du har något viktigt att prata om och att du behöver en tid med henne i enrum då hon har tid att prata bra med dig. Det är alltid bra att kunna prata med sina föräldrar om de problem man upplever. Om inget annat fungerar kanske du kan visa ditt brev till oss för henne?
Men du skulle också kunna prata med din skolsyster eller skolkurator om dina funderingar kring din vikt. Jag tror inte du ska hålla på att väga dig som du gör. Du har ju själv märkt att vikten kan variera mycket dag till dag och likaså från morgon till kväll. Att väga sig ofta som du gör och lägga märke till alla små naturliga variationer bidrar till att du hela tiden kommer att tänka på hur mycket du väger vilket i längden blir jobbigt.
Lycka till!