Allt känns värdelöst
Hej jag är en tjej på 14år som mår riktigt dåligt allt känns värdelöst och vet inte vem jag ska prata med folk slänger onödiga kommentarer särskilt om min vikt då jag är underviktig och väldigt smal vet inte hur jag ska göra snälla hjälp mig har mått dåligt så länge nu vill bara ha någon som jag kan prata med och som kan hjälpa mig har även självskadebeteende vilket inte gör saken bättre
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev till oss!
Det är verkligen problematiskt och jobbigt när människor kommenterar andra utan att förstå hur plågsamt det kan vara. Som i ditt fall att det bland annat leder till att du känner dig värdelös. Som kanske i sin tur har bidragit till ett självskadebeteende.
När man blir utsatt för mobbning eller annat oschysst beteende så leder det så ofta till att den som drabbas tänker att det är något fel på en själv. Och som för dig att du känner dig värdelös. Det är svårt att stå emot och kanske bli arg vilket ju inte vore en orimlig reaktion.
Det låter som en bra och viktig tanke du har om att du behöver få träffa någon att prata med om dina upplevelser och kanske om hur du kan försöka få stopp på de elaka kommentarerna till exempel med hjälp av vuxna på skolan eller i din närhet. Finns det någon vuxen på din skola som du känner lite förtroende för? Det skulle kunna handla om en mentor, skolsköterskan eller skolkuratorn.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med problem och svårigheter som liknar dem du beskriver. Försök att tänka att du tog första steget när du tog mod till dig att skriva till oss. Nu skall du försöka ta mod till dig och ta nästa steg som handlar om att våga prata med någon människa du har framför dig.
Lycka till!