Är ledsen och vet inte varför
Hej! Jag är en tjej på tolv år! Jag har vart ledsen den senaste tiden och jag vet inte vad det är. I skolan kan jag bli stressad och väldigt okoncentrerad. Ibland äter jag ingenting för att jag tycker att jag väger för mycket, och när jag är ledsen ibland så tröstäter jag och sen så tränar jag för att jag tror att jag ska bli tjock. Det har en gång hänt att jag hetsäter och sen kräks. Jag har börjat tycka att jag är ful och tjock. I skolan så blir jag lätt irriterad och arg för ingenting. Och så kan jag få känsla av ångest och panik ibland om jag äter och då om jag äter något i skolan så springer jag 10 varv runt skolan av panik. Hoppas att ni vet vad det år
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag tror att det finns många som kan känna igen sig i din fråga. Du skriver att du kan känna dig stressad och okoncentrerad i skolan samtidigt som du beskriver att du är uppmärksam på ditt ätande.
Jag undrar vad som kan ha bidragit till att du känner att du är ful och tjock? Jag antar att du inte alltid har tänk så dåligt om dig själv. Om du inte alltid har tänkt så om dig själv går det antagligen att förstå vad som gör att du tänker så. Kan det vara något som händer eller har hänt i din familj eller släkt eller har något ändrats bland dina kompisar eller på din fritid?
Som du märker kan man fundera över många saker. Det brukar dock vara så att det är svårt att tänka sådana saker helt för sig själv. Vet till exempel dina föräldrar om hur du har det och hur du känner dig? Eller finns det någon vuxen på skolan som ser att du har det svårt nu?
Jag tycker att du skall börja försöka prata med dina föräldrar först. Du kanske tänker att de nog kommer bli arga eller ledsna om du berättar om att ditt liv känns svårt nu. Jag tycker att det brukar vara så att de flesta föräldrar vill veta hur det är med deras barn. Och om de blir oroliga eller ledsna så är det nog inte samma sak som att de inte vill försöka vara till hjälp.
Du kan också fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som skulle kunna chansa på att prata med. Det kan ju vara en mentor, skolsköterskan eller skolkuratorn. Då kan ni tillsammans fundera över vad som är problemet och hur du kan försöka få hjälp med det som känns ledsamt och svårt. Försök att börja med något av detta. Då tror jag att du nog kommer att kunna få hjälp att du kanske kan må lite bättre än du gör nu.
Lycka till!