Ifrågasätter mina problem konstant
Jag Ifrågasätter konstant om jag igentligen har några problem/diagnoser eller om dem ens är illa nog att förtjäna att söka hjälp för. Det känns nästan som om jag fake-ar och måste få mig själv att må värre för att validera mina känslor. Jag har depression, aspergers och anorexia, eller det är vad jag har blivit diagnoserad som iaf. Är detta normalt?
momo

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med dina funderingar som känns viktiga. Men det låter också som om du har det kämpigt med att du i så hög grad tvivlar över att du kan behöva få hjälp eller att det känns som du måste göra så du mår sämre.
Vi får många frågor från tonåringar som liksom du uttrycker att de kan hamna i att ifrågasätta sig själva, och upplever en osäkerhet kring hur man kan förhålla sig till att man går igenom svårigheter.
Så det är normalt i sig att man funderar över sig själv, sina känslor och hur man kan se på sitt eget lidande. På ett sätt kan man säga att det egentligen är en djupt mänsklig fråga som många människor säkert kan känna igen sig i.
Många uttrycker också en osäkerhet över om man alls förtjänar att få hjälp. Svaret är att man förtjänar att få hjälp och det är både bra, och ett tecken på klokhet att man också tar hjälp på olika sätt när man inte mår bra.
Många diagnoser ger en slags beskrivning över ett tillstånd, det vill säga en problematik som man kan ha för en kortare eller för en längre tid.  Det betyder också att symtomen eller problemen förändras över tid.
Man kan alltså uppleva perioder när man både mår sämre och bättre under till exempel en depression. Man kan också ha problem som är milda eller som kan vara mer svåra. Därför kan det också vara svårt att jämföra sina problem men någon annan.
När man mår sämre så är det mycket vanligt att man också kan drabbas av skuldkänslor över att man mår dåligt. Man kan börja grubbla mycket över hur andra kanske uppfattar en.
Man kan börja grubbla och tvivla över sig själv så det känns riktigt jobbigt men man kanske ändå inte kan sluta med det. Dessa reaktioner ingår ofta både vid depressioner och vid andra problem.
Det brukar därför vara hjälpsamt att ha en eller flera personer omkring sig som man känner att man kan prata med om de här känslorna och tankarna.
Man mår ofta bättre av att känna ett stöd från någon som kan hjälpa en att få lite mer distans till de här känslorna och tankarna om tvivel eller att man kanske känner sig otillräcklig på olika vis.
Så avslutningsvis så funderar jag över om du har någon person som du känner att du kan vända dig till med de här frågorna och funderingarna? Jag tycker du uttrycker känslor och tankar som många kan ha, och som man inte ska behöva skämmas över.
Om du har en pågående samtalskontakt hos någon så tveka inte över att ta upp det här om du skulle vilja få prata mer om det!