Oro över att matlusten blivit sämre
Hej! Jag har under en lång period mått väldigt dåligt inombords men nu börjar detta påverka min vardag på en helt ny nivå. Jag har alltid kunnat äta tills jag är proppmätt men de senaste, kanske, 3 veckorna har min matlust inte funnits. Istället för att bli helt saftig i munnen så blir jag torr och nästan äcklad... Sökt upp olika saker som passar in vid ex anorexia och jag passar verkligen inte in där. Jag är mycket mer självsäker och accepterande mot mig själv. Jag gillar faktiskt tom min kropp så förstår verkligen inte vad det är som händer. Senaste veckorna har jag skippat frukost kanske tagit en macka till lunch och en väldigt liten portion middag, både för jag inte orkar mer men även för jag inte har lust. Och detta gör mig livrädd, vad ska man göra?
Lovisa

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga!
Många kan uppleva att matlusten eller aptiten kan förändras i perioder. Det kan vara lätt att känna oro när man märker att något har ändras i kroppen. Många gör som du har gjort, nämligen att man börjar söka en förklaring via nätet.
Risken med att söka på nätet efter ett svar är att ett symtom eller problem ofta kan likna många många andra problem. Det kan därför vara väldigt svårt att alls veta hur man ska tänka om den information man hittar och om den ens gäller för en själv.
När man upplever att något blir problem med den kroppsliga hälsan, som till exempel matlusten så brukar det därför vara bra att kontakta sin vårdcentral.
Då kan du få träffa en läkare och så kan du få råd om du behöver kolla upp det här vidare, så man till exempel inte har fått någon obalans i kroppen.
Du skriver också att du har mått väldigt dåligt under en lång tid. Det kan därför även vara bra om du fick möjlighet att prata mer med någon om det om du skulle vilja det.
I vissa fall kan känslor av stress och oro eller nedstämdhet också påverka matlusten.
Som sagt, börja med att kontakta vårdcentralen, och så kan du också fundera över om du skulle vilja gå och prata med någon om hur du mår. Särskilt som du nämner att du haft det tungt under längre tid.
vissa vårdcentraler så finns det psykologer som erbjuder samtal för barn och ungdomar. Ett annat alternativ kan vara att söka en samtalskontakt vid ungdomsmottagningen.
Lycka till!