När ska man söka hjälp?
Hej.
har mått väldigt dåligt och känt mig trött på det mesta från början på förra sommaren tills nu. då har jag också blivit osams med en enda vän till mig, men jag kände mig ok, och kände lättnaden till att slippa bli nertryckt av henne.
hade planerat att ha en bra sommarlov och göra allt jag vill, men så blev inte fallet. vet inte när, eller hur det kom och började men, har allt mer börjat tappa lusten till något. ville inte äta, har gått ner i vikt ganska mycket då, pågrund av det. låg vaken på nätterna och hade svårt att somna. orkade inte stiga up ur sängen, och såg ingen mening med det. har gått ut och promenerat ganska mycket, det hjälpte några gånger, men sedan blev jag less på det med. har börjat skära mig då och planerat hur jag ska ta livet av mig. men tack vare någon jag möte på nätet, har jag lagt bort dessa tankar.
när skolan började hade jag grova koncentrationsproblem, kunde inte lyssna på läraren, kunde inte läsa och ta in information, eller räkna. betygen har gått ner då jag kunde inte plugga lika bra som innan. har börjat skjuta upp läxor, har skolkat också några gånger, då jag verkligen mådde dåligt varje gång jag vaknade. har haft ångest varje gång jag stannat hemma. tankarna om självmord har kommit då och då, fortsatte skära sig, och var och är väldig orolig över framtiden - vet inte vad jag ska göra med den.
innan jullovet bokade tid hos skolkurator och efter lovet hade första samtalet. hon tyckte då att jag skulle göra någon sort test på depression med henne nästa gången vi träffas. resultatet visade att jag var i mitten av en stark depression, pratade med föräldrarna, och skulle skicka en remis till bup.
men det blev så, att vi var tvungna att flytta till en annan stad, så det sket sig med.
jag mår fortfarande inte så bra, har dock slutat skära mig, men har fortfarande lust att göra sig illa, livlusten gå ner och upp igen, tappat intressen för det mesta, orkar ibland inte ens prata, ord kommer bara inte ut, även om jag vill. orkar inte vara med någon. är dock glad för den bra relationen som jag och "den från nätet", som jag nämne tidigare har.
kan tilläga att har varit med om alkoholism i familjen och var och finns perioder där jag inte får någon uppmärksamhet av föräldrarna, de undrar inte så ofta om mig, och när de väl gör det och börjar fråga litegrann, har jag ingen lust att berätta så mycket och känner mig konstigt. har alltså inte det relation som jag kanske skulle vilja, men tror är ganska ok med det, då det har alltid varit så. har aldrig berättat om det som oroar mig.
i fyran har jag också varit trött och allt kändes så mörkt. jag minns inte hur det var, eller hur jag var, kände mig bara tom och ville sova hela tiden.
kan känna att det är inget speciellt eller allvarligt, därför vågar inte söka hjälp och prata ut igen, men samtidigt vill få hjälp, då jag känner att om jag inte gör något, kommer jag en dag att ge upp helt.
tack för svaret i förhand, ville nog för det mesta skriva av mig, men undrar, när är det man egentligen behöver söka hjälp?
min signatur

BUP svarar:
Hej
Bra fråga du ställer. När behöver man söka hjälp? Mitt svar är att det är bra att göra det innan problemen blivit för stora och för svåra att hantera. Jag tycker att det är bra att söka hjälp och det är tyvärr så att många går och bär på sina bekymmer helt själva och lider i det tysta.
Det finns naturligtvis olika sorts hjälp att få beroende på hur sin livssituation ser ut. Att ta steget att berätta för sin mentor i skolan, skolkurator, tränare eller varför inte sin bästa kompis förälder kan hjälpa. Dels kan det kännas skönt att dela detta med någon annan. Samma behov som du hade då du behövde skriva av dig, som du gjort i ditt brev till oss.
Jag tänker att det kanske behövs ännu mer under perioder då dina föräldrar inte ger dig den uppmärksamhet du är värd och förtjänar. Då är väl oron över deras drickande större kan jag tror. Om man öppnar upp och berättar hur man har det, hur man mår finns det vuxna som är bra på att ge stöd, tröst och pepp för att du ska orka lite till.  Ibland kan de vuxna som finns runt omkring hjälpa och ibland är den bästa lösningen att söka professionell hjälp hos BUP eller ungdomsmottagningen.
Det var bra att du bokade en tid hos din skolkurator och hon funderade på om du var deprimerad. Du beskriver många kriterier som stämmer in på denna diagnos. Sedan var  ni tvungna att flytta till en annan stad. Jag tycker att du på nytt ska söka upp din skolkurator. Flytten har väl gjort att du även bytt skola. Så sök upp din nya skolkurator så får ni tillsammans bedöma vad du behöver göra som nästa steg. Om du och dina föräldrar ska kontakta BUP igen eller om det räcker med en kuratorskontakt.
När man är eller känner sig ledsen och nedstämd. Saknar ork. Vill egentligen bara ligga under täcket och försöka vila bort allt är lösningen precis det motsatta. Det är aktivitet som gäller. Att hitta goda rutiner i sin vardag. Äta regelbundet, få sina timmars sömn på natten och göra någon daglig motion. Att försöka gå i skolan så mycket som möjligt är viktigt. Att träffa folk och att hålla hjärnan igång. För att klara av detta behövs stöd och förståelse från sina föräldrar eller någon annan vuxen. Att få extra pepp då det är dagar som känns tyngre, då du känner att allt är meningslöst.
Att sitta och samtala med till exempel din kurator tycker jag är ett bra alternativ. Det finns även andra sätt att få hjälp via nätet som ett komplement. Vill göra reklam för två verksamheter som heter maskrosbarn och tjejzonen.
Maskrosbarn vänder sig främst till barn och ungdomar som lever tillsammans med föräldrar som har ett missbruk eller psykiskt sjukdom. Det går att chatta och de har även en träfflokal om det är så att du bor i Stockholmsområdet.
Tjejzonen vänder sig till tjejer och de har även en fadder verksamhet. Kolla in den också.
Toppen bra att du klarat av att sluta självskada.
Lycka till och sök hjälp.