12 år gammal och orkar inte ha det så här
Hej, jag är en tjej på 12 år.
Jag har mått dåligt i ungefär två år och sen ett halv år tillbaka har jag även skärt mej och haft en ganska dålig relation med mat. Jag har även haft självmordstankar och planerat självmord sedan ett år tillbaka.
Jag har bara en vän som jag kan prata med eftersom hon går igenom ungefär samma sak men det känns som att jag bara triggar henne när jag pratar om mitt mående.
Det finns ingen vuxen jag kan prata med och jag vet inte vad jag ska göra.
Orkar snart inte leva längre.
Snälla hjälp mej.
aw

BUP svarar:
Hej
Vad bra att du skrev till oss. Du skriver att du inte har någon vuxen som du kan prata med. Tufft läge för dig att känna att du inte har någon att vända dig till. Det måste kännas ensamt. Klokt av dig att förstå att din vän också mår dåligt och att det inte blir bra då du pratar med henne om hur du mår.
Du skulle behöva någon som kan ge dig en kram, ge dig hopp om att livet kan bli bättre och inte så tungt som du upplever det nu.
Du är 12 år och mått dåligt sedan du var 10 år. Två är är en lång tid. Du skriver att du inte orkar längre och det kan jag verkligen förstå. Det måste till en förändring. Du måste få avlastning och ska inte gå och bära alla problem på dina unga axlar. Att du gjort det i två år visar på en styrka, men nu måste du söka hjälp så inte tiden bara går och du känner att dina krafter minskar ännu mer.
Du ber om hjälp vilket är jätte bra. Ett bra steg du tog då du skrev till oss. Du behöver berätta eller måste berätta för någon vuxen hur du mår, vad du är ledsen för. Berätta om dina självmordstankar och att du gör dig illa. Det är rådet jag vill ge dig och alla andra som läser ditt brev och mitt svar till dig.
Ta steget och berätta för någon vuxen hur du mår.
Om du sätter dig ner och gör en lista på alla vuxna som finns runt omkring dig som du träffat. Dina föräldrar, dina släktingar, din mentor i skolan, din granne, din bästa väns föräldrar, någon annan skolpersonal, din gamla fröken från förskolan, din fotbollstränare eller körledare. Du förstår säkert vad jag är ute efter.
Någon på listan tycker du förhoppningsvis är eller varit ok. Känns trygg och stabil. Skulle säkert ta sig tid att lyssna på vad du har att berätta. Ett annat alternativ innan du tar steget att berätta för någon vuxen i din närhet är att få stöd via nätet. Bris känner du säkert till där kan du få stöd att orka med livet och få hjälp att ta det viktiga steget att berätta. Det kanske känns lättare att öppna sig för någon via chatt eller telefon.
Tack för ditt brev och våga ta steget och sök hjälp. Du är värd att må bra.