Vill ha tillbaka mitt vanliga liv
Hej, jag är en tjej på 13 år och går i 7an och mår väldigt dåligt. Jag har det så jobbigt och allt är verkligen jobbigt. Har väldigt jobbigt med skilda föräldrar och skolan blir jobbigare när jag mår så dåligt. Har självmordstankar hela tiden och skär mig även. Jag ser ingen framtid. Det får lite upp och ner med tankarna hur stora dom blir. När det blir som värst vilket händer ca 1 gång om dagen vill jag dö på riktigt. Jag vill ta livet av mig. Jag är så rädd att jag ska göra någonting för när tankarna blir som värst kan jag inte kontrollera mig själv. Men jag är ändå rädd att jag ska göra någonting. För när tankarna inte tar över vet jag att jag inte vill dö. Jag vill bara ha hjälp och må bra igen. Jag vill ha tillbaka mitt vanliga liv jag hade innan jag började må såhär dåligt.
Mina föräldrar vet att jag mår såhär dåligt och jag har gjort det i nästan 3 månader nu och gråter konstant. Redan när det bara hade gått 4 dagar som jag mådde såhär dåligt fick vi en akuttid på BUP men dom gjorde inte så mycket då. Men mina föräldrar tyckte jag skulle gå hos skolkuratorn istället när bup inte kunde hjälpa. Så det gjorde jag. Men skolkuratorn tyckte vi skulle söka oss till vårdcentralen men dom skickade mig vidare till bup igen. Så om några veckor har vi en tid där. Så jag undrar varför ni tror jag blir skickad såhär hit och dit. Börjar bli lite jobbigt för jag få aldrig någon hjälp. Jag undrar också vad BUP kan göra nu för mig? Vad kommer jag få för hjälp på bup som inte skolkuratorn eller vårdcentralen kan ge? Vore skönt och höra vad ni tror för jag vill få hjälp den här gången.

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen jättedåligt att du har skickats fram och tillbaka mellan olika ställen istället för att direkt få hjälp. Tyvärr händer det och jag kan inte göra vilda gissningar varfö olika personer har gjort olika bedömningar av dina problem men jag hoppas att du nu landar rätt på BUP.
Vården på BUP mottagningarna i landet (och även inom ett län) är organiserad på lite olika sätt. Med detta vill jag säga att jag inte kan svara på vad man kommer att göra på den BUP mottagning som du kommer till. Jag bifogar i alla fall några sammanfattningar här nedan hur behandlingen kan gå till även om det inte betyder att det blir exakt så i ditt fall.
Du skriver ingenting om vad det är som hände eller händer i ditt liv. Jag förstår att du vill få tillbaka det liv du hade när du mådde bra. Det säger till mig att du har haft det bra och att det har inträffat förändringar i ditt liv som medförde att det har blivit så jobbigt, så upp och ner. Inte heller här kan jag gissa om det blev en djup kris av någon anledning, om det har blivit för mycket av stress, om det hänger ihop med att du kom in i tonåren och började bli mer kritiskt mot dig själv eller ställa orimliga krav och förväntningar på dig själv. Eller något helt annat. Men det finns alltid någon anledning till när en ungdom börjar tappa fotfästet och tänker på självmord. Det har du också säkert och det ska redas ut under samtalen på BUP.
Det är en stor fördel att dina föräldrar vet om dina problem och att de söker hjälp för dig. Nu gäller det att behåller modet, att du vet att hur svårt det nu än är vill du egentligen inte alls dö utan du vill leva ett normalt ungdomsliv. Detta ska du få hjälp med.
Det är några veckor väntetid tills du kommer till BUP. Under denna period kan du behöva extra stöd så att du inte tappar kontrollen. Jag rekommenderar att du går in på tjejzonen.se där du kan chatta anonymt. Eller du kan chatta med en kurator på bris.se. Dit kan du också ringa på telefonnummer :116 111.
Jag vet inte om du kan tro när jag säger -  det finns ibland jättesvåra perioder i livet och då är det viktigt att det finns vuxna omkring en att hålla hoppet uppe och inte ge upp tills man får varaktig hjälp. Jag hoppas du kommer att få den inom kort.