Vet inte varför jag mår dåligt
Hej bup, jag har mått dåligt en lång period nu och orkar inte med det länge. Saker känns så jobbiga o jag vet själv inte vad det riktigt är som får mig må dåligt. Jag har haft mycke i skolan och hemma som jag gråtit av väldigt mycke. Jag gråter varje dag o har huvudvärk, ont i hels kroppen och trött hela tiden. Jag sover överdrivet mycket men känner mig aldrig utvilad. Jag orkar inte göra mina läxor heller för min hjärna ej klarar av och tänka. Jag tycker det är jättejobbigt att gå till skolan o vill helst vara inlåst på mitt rum. Jag vet inte vad ja ska ta mig till mår så fruktansvärt dåligt o så fort ja berättar om de för någon så känns de som om de ej tar mig på allvar eller så byter de samtalsämnen. De känns som att inte tror på att ja mår dåligt o jag känner verkligen snart att ja kommer gå in i vägen
B
b

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du inte riktigt vet vad det är som gör att du mår dåligt. Jag tror att du skulle behöva samtala med någon för att sortera i allt detta.Tillsammans tror jag att ni kan börja lägga detta pussel och också funderar på vad som behöver ändras så du inte ska behöva gråta dig till sömns varje natt.
Vår erfarenhet är att det brukar vara en kombination av flera saker som tillsammans blir för jobbigt och för stora att hantera. Din beskrivning av vad som händer i din kropp med huvudvärk, värk i kroppen och en känsla av att aldrig vara utvilad är för mig ett tydligt bevis på att något i ditt liv inte är som det ska. En sak som du återkommer till i ditt brev är skolan.
Dina föräldrar och din mentor skulle behöva få reda på att du har ett stort motstånd att gå till skolan. Om du oroar dig för dina studier resultat, kanske känner du dig stressad av alla läxor och nationella prov. Det behöver skolan få reda på. Lösningen kanske är att minska på kraven under en tid. Du skriver att din hjärna inte klarar av att tänka klart. Det måste vara jobbigt för dig att ha det så.
På din skola kanske ni har en kurator. En idé att söka upp hen för att få stöd därifrån. Hen känner ju till din arbetsmiljö och säkert flera av dina klasskamrater. Om du känner dig otrygg i skolan är det viktigt att hen får reda på detta.
Sömnen är också viktig och betydelsefull för att orka med en lång skoldag. Om man inte sover tillräckligt eller som du skriver i ditt brev alldeles för mycket utan att känna sig utvilad påverkar det din förmåga att lära sig saker och kunna vara aktiv på lektionerna. Du och dina föräldrar kanske skulle behöva söka hjälp för dina sömnproblem. Din vårdcentral du tillhör eller din skolsköterska är två ställen att vända sig till.
Att du upplever att den du berättar för hur du mår, inte tar dig på allvar eller byter samtalsämne är naturligtvis inte bra. Men ge inte upp och fortsätt vara envis. Stå på dig och säga att jag har jätteviktiga saker att ta upp. När finns det tid för att samtala om detta. Eller säg att du är ledsen över att ingen riktigt förstår och bryr sig. Berätta att du skrivit till oss på BUP.
Bris och Tjejzonen är två verksamheter jag vill rekommendera dig att ta kontakt med innan annan hjälp kommit igång. Om du behöver få lite extra kraft och mod att berätta hur du mår kan du få det därifrån eller om du fortfarande känner att ingen förstår dig kan du kolla om bris eller tjejzonen förstår dig bättre.
Lycka till och tack för ditt brev.
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se