Ångest över stress och press i skolan
ska jag söka hjälp hos er? Eller behöver jag inte det?
jag är en 14 årig tjej som mår ganska dåligt, men d är olika varje dag! Ibland är jag väldigt glad och ibland vill jag bah försvinna, men är ofta väldigt nere:( har haft självskadebeteende förut men lyckades sluta:) men det börjar komma tillbaka:( och jag har även börjat få panikångestattacker mitt på lektionerna, och när det händer så börjar jag gråta och då måste ja gå ut och då frågar alla i klassen vad som hänt och det är väldigt jobbigt att prata om! Och kan ibland få upp till 5 stycken ångestattacker på en dag! Och jag sover inte heller så bra, pga av ångest över all stress och press i skolan.
mina närmaste kompisar säger att det nog skulle vara bra att få prata med någon som fattar och jobbar med sånt här, men jag vet inte:( är så osäker på mig själv, så jag skulle uppskatta om ni svarade helt ärligt på detta! Om vad som är bäst för mig! Och vad kommer hända om jag ska söka hjälp hos er? Måste jag stå i kö eller räknas detta som en akuttid?
osäker tjej

BUP svarar:
Hej!
Du har kloka kompisar som råder dig att tala med någon som förstår och kan ge dig råd när du går med ständig oro och stress. Bra förslag! Jag ser också att du är en tjej som orkar och kan ta itu med svårigheter. Det är imponerande att du åtminstone ett tag kunde på egen hand sluta med ditt självskadebeteende. Det visar vilken viljekraft du har och att du har förmågan att ta kontroll över dåliga impulser.
Men som du vet, ensam är man inte alltid tillräckligt stark och speciellt inte om man är tonåring och är inne i fas i livet när det händer många förändringar. Man börjar se på sig själv och på omgivningen med nya, ofta mer kritiska ögon, man upplever många förändringar och börjar tänka på framtiden också på ett annat sett än tidigare. Allt detta är stressande, oroväckande, stör sömnen och därför är behovet av att tala med kloka vuxna extra viktigt. Inte för att man på något sett är psykiskt sjuk, man behöver inte nödvändigtvis gå till barnpsykiatri men man behöver tala med någon som kan hjälpa att sortera bland problemen och vägleda i hur man ska hantera stress och oro.
Jag vet inte exakt vad du menar med panikångestattacker, men jag vet att när man är stressad skickar hjärnan signaler till kroppen som gör att hjärtat börjar slå fortare, man andas snabbare och det skrämmer, varpå den onda cirkel fortsätter, man blir ännu mer stressad, hjärtat slår ännu fortare och så vidare. För att förebygga sådana episoder behöver du definitivt få hjälp med att hantera din stress. När du får det blir din sömn nästan per automatik bättre som och ger dig mer energi för att inte tappa greppet om situationer som känns svåra. Det blir alltså en god cirkel istället för den onda cirkeln.
Hur och var ska du söka hjälp? Min första fråga är har du talat med dina föräldrar om det? Känner de till din oro och ångest? Vet de att du upplever en stor oro och press i skolan? Kan de ge dig goda råd? Det är alltid mycket bra om man kan tala med sina föräldrar och känna deras stöd även om man i alla fall kan behöva tala också med en professionell person om sina problem.
I första hand rekommenderar jag att du går till skolkurator, inte minst för att det är tydligt att din stress i stor utsträckning hänger ihop med skolan. Ett annat alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där det finns god kunskap om att möta ungdomar med precis sådan problem du har. En tredje möjlighet är att ringa till vårdcentralen och fråga om de har öppnat mottagning för psykiska problem vilket många vårdcentralen har gjort.
Därutöver kan du också få stöd på nätet. Du kan chatta till exempel på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se -  tills du kommer till personliga samtal på de vägar jag rekommenderar här ovan. Läs också de korta artiklar jag bifogar här nedan där du får mer tips och råd.