Frågor kring medberoende
Hej! På senaste tiden har jag ifrågasatt under vissa stunder mitt egentliga mående..
Den person som har stått mig närmast under 10 år har de senaste 4.5 brukat/missbrukat droger. En person som jag älskar med hela mitt hjärta och som jag vet älskade mig lika mycket då.För ett halvår sen sattes denna personen in på behandling och är idag ren. Problemet är det att jag har insett nu på senaste att jag var så kallad medberoende. Jag levde i förnekelse att personen hade ”spårat” med drogerna. Det började med hasch & slutade med hårda opiater. Igenom alla år intalade jag mig själv att personen hade kontroll osv, ljög för personens skull för att skydda hen, var med personen så ofta som möjligt för att se till att inget hände (jag förstörde min skolgång och väldigt många relationer pga detta), och om jag inte kunde av nån anledning, vilket oftast var på nätterna, tvingade jag mig själv vara vaken för att smsa/Prata med personen, av oro. Även fast hen åkte in på behandling fyra gånger innan under perioden har det fortsatt på samma sätt direkt efter hen kommit tillbaka. Det var en självklarhet för mig.
Jag mådde extremt dåligt över allt ALLT. Vetandes över att på ett sätt aktivt bidra till hens död genom att inte säga eller göra något, den enorma rädslan att förlora personen varje dag till drogerna. Ilskan över att personen inte kan bli ren för min skull. Sen skuldkänslor över att jag ens kände såhär om personen. Men pratade med ingen om det.
Det har gått 6 månader sen personer blivit ren, denna gång är det allvar och kommer hålla jag bara vet det.
Personen i fråga valde iallafall att kapa mig ur hens liv strax efter hen blivit ren, för jag påminner hen om missbrukar/fest tiderna.
Jag har alltid hanterat mitt mående själv, väldigt sällan pratat med någon. Det är som att jag tror jag mår bra ena sekunden och sen känner jag mig döende.
Min fråga till er, vart kan jag vända mig för att påriktigt få hjälp med mitt medberoende? Jag märker i vardagen att det sitter kvar, utan att blanda in NÅGON vuxen nära mig. Går det ens eller måste jag hantera der själv också? Ingen förmyndare/social/skola eller någon som kopplar mig till dem ska vara inblandade.
// Tjej som btw är skit stressad i skolan pga låg närvaro, har varit vaken snart 40 timmar o kan inte sova, men sov runt 19/24 h av dygnet i söndags.
Ammy

BUP svarar:
Hej Ammy!
På ett mycket gripande sätt beskriver du din situation och problemet med ditt "medberoende". Du verkar vara en mycket klarsynt person och det är tydligt att du moget kan förhålla dig till hela denna svåra problematik.
I din beskrivning kan jag urskilja två perioder i det du kallar för medberoende. Den första är när din vän var aktiv missbrukare och du gjorde precis som medberoende personer brukar göra, skyddade hen, ljög för hens skull och offrade dina egna intressen (skolan, sömnen, måendet ) för denna relations skull. I efterklokhetens namn kan man säga att du hade behövt hjälp med ditt medberoende redan under denna period för att förhindra att du förstör för dig själv. Men nu är denna period över. Det finns säkert många saker och ting som du skulle behöva tala om även som en bearbetning av ditt tidigare förhållande till denna person.
Men nu är du inne i en andra period. Hen är ren men hen gjorde "rent hus" på så sätt att du blev utvisad/avvisad från hens liv. Förutom medberoende-problemet som du talar om innebär denna nya period även en enorm besvikelse för dig. Du har kämpat, du har skyddat, du har offra och nu är du lämnad. Sånt gör ont, det smärtar. Utan att känna till typen av er tidigare relation måste detta kännas som en svår kärleks-besvikelse i en bred mening. Denna besvikelse och smärtan som den orsakar måste du också få hjälp med att kunna bearbeta, hantera och gå vidare med som ett avslutat kapitel i ditt liv. Därtill kommer att du står inför en nu frihet som inte heller är alldeles lätt att förhålla sig till. Ett innehåll som fanns i ditt liv försvann. Men på så sätt fick du utrymme för att du ska kunna ta tag i ditt liv och börja bygga en egen och självständig framtid.
Jag har full respekt för att du inte vill att vuxna i din närmare omgivning ska vara inblandade i detta svåra problem. I alla fall inte i nuläget. Därför vill jag rekommendera att du söker den hjälp du behöver just nu på ungdomsmottagningen där behandlarna är väl insatta i olika former av missbruksproblem även om man personligen inte är missbrukare.
Stöd och råd tills du kommer dit kan du få via chatt till exempel på foreningentilia.se eller på tjejzonen.se.
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se