Skäms över såren
Ja e en tjej som e 14 åt och först vill ja säja förlåt för stavning för har dysleksi men iaf jag har skrivit innan men har it blivit bättre hur mkt jag än försökt få livet att fungera igen.
jag har självskadebeteende o kan it sluta även fats jag skäms sååå mkt över ärren o såren. Försöker sluta men kan it o de har hållit på i 8 månader nu. Har börjat röka men ibland bara o dricka alcohol för de är sätt ja kan komma undan all skit me.
mitt i allt så har mina föreldrar skilt sig o mår piss över de oxå o mår 1000x sämre än vanligt när ja bor hos mamma men knr mig dum om ja bara bor hos pappa. O tkr även det är jätte jobbigt med förnedringar.
jag har mkt problem i skolan men koncentration, vnr o bara att hinna med allt, jag har nyss slutat med spanska o börjat på sv/eng men ändå äre jätte stressigt med allt. Jag tror dock att jag har adhd för alla typ ”symtom lr du fattar” stämmer in på hur jag e men vågar it säga till mina föreldrar.
Jag vne vad jag ska göra o vill till någon psykolog men vågar it be om hjälp går igenom allt själv. Snart är det sommar oxå och kmr gå runt i lång ärmat och långa byxor behöver hjälp akut men vne hur. Förlåt för rörig text hoppas man fattar nåt.
Tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Först vill jag säga att du inte behöver säga förlåt för stavningen. Har man som du dyslexi så kan man inte hjälpa det. Det är sådant man behöver hjälp med av olika datorprogram och hjälpmedel. Om du har fått diagnosen dyslexi så har du rätt till de hjälpmedel som finns.
De låter i ditt brev som att du har tankar om en rad olika bekymmer du skulle kunna ha. Det verkar handla om nedstämdhet, ångest, koncentrationssvårigheter och självskadebeteende. Alla de saker som du räknar är sådant som man behöver hjälp med. En del kanske handlar om att du behöver få göra en utredning och andra saker handlar kanske om att du behöver någon utomstående att prata med så att du kan hantera dig själv, ditt liv och de svårigheter du ställs inför.
Du skriver att du vill komma till någon men du vågar inte kontakta någon själv. Det är en jättebra start. Att du själv vill ha hjälp. Då ökar dina möjligheter att få hjälp som kan förändra hur du mår idag. Om man ska komma till BUP behöver man prata med sina föräldrar först så att man sen tillsammans kan ringa till BUP för att få en tid.
Du skulle kanske också kunna tänka efter om det finns någon vuxen i din skola eller i din närhet som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna börja med att prata med? Då kanske du sen kan få hjälp att tänka ut hur du skall gå vidare och hur du kan ta upp detta med dina föräldrar. Du har i ditt brev skrivit om dina bekymmer på ett sätt som gör det ganska lätt att förstå att du har det svårt och behöver hjälp. Försök nu att gå vidare och prata med någon i din närhet om det du skriver så att du kan komma vidare mot att inte må så dåligt hela tiden som du beskriver.
Lycka till!