Ser ned på mig själv
Hej jag har problem med att jag ser ner på mig själv väldigt mycket, tycker jag är för tjock och litar inte på mig själv så bra. Jag jämför mig ofta med min tvillingsyster omedvetet och det får mig att må ännu dåligare. Jag vill tycka om mig själv och kunna må bra och vara glad men tar mig inte ur det. Om ni har tips på vad jag kan göra så blir jag jätteglad!
F

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad bra att du ifrågasätter att du ser ned på dig själv och att du börjar undra vad du kan göra åt det. Det låter som en väldigt bra målsättning att vilja tycka om sig själv och må bra!
Du skriver att du ofta jämför dig med din tvillingsyster och det får dig att må dåligt. Det är svårt att ge dig något tips som skulle få dig att tänka annorlunda för det är antagligen lite för komplicerat för att kunna lösas på det sättet. Men det är absolut något jag tycker du ska berätta och prata om. Kan du prata med dina föräldrar om de här tankarna - eller känns de för privata? Du skulle kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning eller chatta på Tjejzonen och få någon att samtala med om att du inte litar på dig själv så bra.
Vad tror du? Om du hade bra självförtroende skulle du då  fortfarande tycka att du är tjock eller skulle du tycka att du är bra som du är? Skulle du må dåligt av att jämföra dig med din syster om du hade bättre självförtroende? Det är bra att ha någon att prata med om dessa frågor som är så laddade med känslor och blir så viktiga för dig.
Lycka till!