Är väldigt ljudkänslig
Hej! Jag är väldigt ljuskänslig. Jag sov med byggarbetshörlurar från 13-15 års åldern och använde mig av öronproppar därefter. Jag gör dem så små som det går och trycker in dem så långt det går i öronkanalerna, ofta gråter jag för att det gör så ont att få ut dem. Jag använder öronproppar från sekunden jag kommer hem till mig eller min pojkvän och tills jag går i skolan. Alla ärenden jag gör däremellan försöker jag gömma att jag har öronproppar på mig. Jag kan inte umgås med min kille utan öronproppar överhuvudtaget, samma för min pappa. Personer som andas djupt har jag extremt svårt för. Min fokus fastnar på deras andning och på bara några sekunder kan ett bra humör gå till att göra vad som helst för att få ljudet att sluta. Jag skriker, sparkar och blir extremt arg och försöker gå därifrån, jag blir så arg jag kan bli med andra ord. Min pappa kan jag inte umgås med utan att störa mig på allting han gör, sättet han äter på, andas, hur hans mun rör sig när han pratar och när han bara är. Jag vet inte varför. Jag distanserar mig från människor jag vet andas högt, smask går bra men så fort jag sitter på en lektion där någon andas högt och jag hör det vet jag att jag inte kan koncentrera mig på hela lektionen. Jag blir arg, irriterad, frustrerad och sitter och vill bara springa iväg.
Jag är medveten om att ljudöverkönslighet under puberteten är väldigt väldigt vanligt. Däremot vet inte jag riktigt vart jag ska börja för att bli av med problemet. För återigen, att utsätta mig själv för de saker som får mina inlärningar att reagera så starkt, är inget jag vill/kan göra. Jag blir galen. Det går verkligen inte. Jag har även problem med hur jag hanterar ilska, ofta blir jag fysisk och vill putta på min kille och inte riktigt vet hur jag kan bärga mig själv. Jag blir så ledsen efteråt, jag vill ju inte göra så.
Jag har även fixerat mig över en rädsla att min mage ska låta på en lektion, så fort jag sitter i ett tyst klassrum (vid prov) blir jag helt okoncentrerad och kan inte tänka klart eftersom allt jag tänker på är att min mage inte ska låta. När jag sedan inser att jag inte heller kommer hinna med uppgiften så får jag nästintill panik och börjar oftast gråta. Jag blir så besviken på mig själv. Jag förstår inte varför jag håller på så som jag gör. De ”problem” jag har som påverkar mig och andra i min vardag kan hanteras, jag vill verkligen ta tag i det men jag kan inte. Det går inte. Jag är rädd att jag alltid kommer ha öronproppar på mig konstant tillslut, har redan börjat ha dem när jag sitter bredvid min vän på lektioner.
Hur ska jag ta mig åt?
M

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss om dina jobbiga bekymmer. Det låter som ett mycket besvärligt bekymmer du har med din ljudkänslighet. Den verkar påverka dig mycket och den verkar också kunna begränsa dig i det att du kanske börjar undvika situationer där du tror att det blir svåra ljud.
Du skriver också att du har svårt att kontrollerade dig när du blir arg. Då kan det bli att du tar till handgripligheter och puttar någon. Jag tycker att det är hög tid att du nu söker hjälp för de bekymmer du beskriver. Du behöver komma någonstans där du kan få hjälp att undersöka din ljudkänslighet och din svårighet att inte bli fysisk när du blir arg.
Du skriver att du är 18 år. Då är inte BUP något alternativ för dig. Jag tycker att du kan börja med att vända dig till en vårdcentral. Där kan du beskriva dina bekymmer. Antingen får du komma till något psykosocialt team som skall finnas på vårdcentralerna eller så kickar de en remiss till någon som de bedömer kan vara till hjälp för dig.
Om du bor hemma så kanske ni har en vårdcentral som du också är listad på. Om inte kan du gå in på vårdguiden och söka efter en vårdcentral som du kan ringa till. Du behöver få hjälp med dina bekymmer så att de inte fortsätter att begränsa ditt liv som du beskriver att de gör. Det finns hjälp att få och du måste inte må som du gör.
Lycka till!