Tillbakablickar när jag ska sova
Hej BUP
Jag undrar om detta är ett problem ni kan hjälpa med. Jag har som kuratorn sagt blivit utsatt av systematisk misshandel fysisk psykisk och ”lite” sexuellt. SOC har varit inblandade men det ledde ingen vart (det var 2 år sen). Problemet är att jag har svårt att låta de som varit gå jag får såna tillbakablickar när jag ska sova eller något som påminner mig om det. Har Självskadat och problem med mat mest för att mamma alltid påpekar att jag är för tjock eller ful tycker själv det och har skuldkänslor känns som det är mitt eget fel att jag blev slagen ändå stör jag mig på allt.Hade det varit bättre att prata om det med någon? Skolsköterskan sa att min hjärna inte bearbetat allt under hälsosamtalet när vi pratade om sömn. Eller kan jag kanske få den hjälpen av kuratorn istället för BUP vill ju inte att mina föräldrar ska få reda på det.
K

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du beskriver olika psykiska problem till exempel tillbakablickar (flashbacks) man kan ha lång tid efter man, som du, varit utsatt för misshandel eller annan traumatisk händelse. Tillbakablickar, som du beskriver, är ofta ett tecken på att de händelser man varit med om fortfarande påverkar så att man mår dåligt. Kanske (troligen?) även dina självskadeproblem och problem med mat är olika sätt att hantera  känslor och tankar som har med misshandeln att göra.
Du skriver att du har skuldkänslor och att det känns som det var ditt fel att du blev slagen. Det är vanligt att reagera som du beskriver men det är aldrig ditt fel att du blev slagen och misshandlad. Men du tänker fortfarande så och det är också ett tecken på att du skulle behöva prata med någon om vad du varit med om och hur det fortfarande påverkar dig.
Du undrar vem du ska vända dig till och du vill inte att dina föräldrar ska få veta. Det verkar som du har kontakt med skolkuratorn. Skulle du inte kunna diskutera med hen hur du ska göra? Kan hen hjälpa dig med någon form av behandling eller är det bättre att ta kontakt med BUP? Det vore bra om dina föräldrar får veta att du mår dåligt och att du behöver stöd och hjälp både av dem och behandling av de tillbakablickar och andra tankar/känslor du har som är kopplade till den tidigare misshandeln.
Du undrar om det hade varit bättre att prata om det du var med om. Det är  svårt att svara på. Kanske du inte kunde eller ville det då? Ibland är det för svårt att prata om traumatiska händelser när de händer. Det är för svårt. Då får man vänta till man själv vill och det verkar du vilja nu och det är bra.